بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

"Cerita peranan mahasiswa/belia lebih disiar media baru daripada media arus perdana. Jangan salahkan orang muda tolak akhbar perdana!" - Dato' Saifuddin Abdullah.

Cadangan untuk memperluaskan Akta Mesin Cetak & Penerbitan 1984 ke atas media baru; blog, facebook, twitter, dan youtube ini tidak relevan kerana ada anasir-anasir yang ingin merencatkan peranan anak muda di negara kita. Juga melahirkan anak muda yang mempunyai idelogi berbeza dengan mereka. Jangan biarkan ini berlaku wahai rakyat sekalian. Rakyat mempunyai hak ke atas perkara ini. Jangan disekat hak-hak rakyat.

Jika perkara ini tetap dilaksanakan pasti mendapat penentangan yang hebat daripada setiap rakyat walaupun berbeza fahaman politik atau agama kerana hampir keseluruhan rakyat di negara ini menggunakan media baru ini untuk pelbagai kegunaan. Banyak usahawan akan mengalami kerugian dan kesempitan kerana salah satu medium paling penting untuk mempromosikan barangan mereka telah diperketatkan dan disekat. Mengapa ini berlaku; adakah takut akan kebangkitan anak muda?

Pemindaan akta in akan mengakibatkan kerugian yang besar kepada rakyat di negara ini antaranya :

1-      Tidak selari dengan negara menuju ke arah berteknologi tinggi.
2-      Memberikan keuntungan kepada segelintir yang berkepentingan dan kerugian kepada rakyat.
3-      Rakyat tidak mendapat berita yang sahih dan hanya mendapat berita daripada sebelah pihak sahaja.
4-      Pemikiran rakyat tidak berkembang kurang mendapat pendedahan daripada negara luar.
5-      Pemikiran rakyat didoktrin ke arah mengikut arahan dan kurang berpeluang untuk berinovasi.

Jangan biarkan diri kita terus menjadi kebodohan tanpa menyedari hak kita sedang dicabuli. Jika hak kita hendak dicabuli jangan kita terus berdiam diri. Jika perkara ini berlaku juga mari kita bersama-sama menyuarakan suara, hak kita dan tentang supaya akta ini tidak dipinda. Beri kebebasan kepada media baru ini kerana suara anak-anak muda yang mempunyai ideologi dan suara yang baru tidak akani diperdendangkan dalam akhbar atau media lama. Perkara seperti ini yang akan mendatangkan kerugian kepada rakyat dan seterusnya kepada negara untuk jangka masa yang panjang harus kita tentang!


Mudarristarmizi
Membangun Bersama Islam


Ads 468x60px

Featured Posts