بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

Sabda Rasulullah; "Katakan benar walaupun di situ ada kepahitan". Jika perkara itu tidak benar perlu kita berprinsip memegangnya bahawa ia adalah tidak benar. Jangan kita turut bersama dengan orang yang merubah pendirian (kebenaran) hanya kerana kepentingan peribadi sendiri. 

 "Janganlah seorangpun daripada kamu menjadi orang yang tidak berpendirian, beliau mengatakan "Aku bersama orang ramai, jika mereka berbuat baik aku akan berbuat baik, sekiranya mereka berbuat jahat, aku akan berbuat jahat (pula)", tetapi kamu mestilah menetapkan diri kamu, "Apabila orang berbuat baik, kamu mestilah berbuat baik, sekiranya mereka berbuat jahat, kamu mestilah menjauhkan diri daripada kejahatan mereka." (Tirmizi)

Kita bersyukur mempunyai kesenangan pada hari ini tetapi apakah kita sanggup melihat keruntuhan akhlak yang ada pada hari ini terus bermaharajalela. Jika hendak melihat apakah yang akan berlaku dalam 50 tahun akan datang lihatlah hari ini. Hari ini adalah penentu kepada hari seterusnya. Pesanan kepada rakan bermakna mendidik dan berpesan kepada diri ini sendiri sebenarnya. Wallahualam.


Ads 468x60px

Featured Posts