Kaki berjalan dan terus berjalan menuju ke suatu tempat yang tidak tahu bila akan tiba. Jangkamasa setiap orang yang menuju ke tempat itu tidak menentu, ada yang berjaya sampai dengan cepat dan ada yang berjaya sampai juga tetapi dengan lewat sedikit. Ada yang berjaya sampai dengan kegembiraan tetapi ada yang berjaya sampai dengan kesedihan dan ketakutan. Destinasi itu pasti dituju oleh setiap insan yang bergelar hidupan. Itulah kematian.

Saat kelahiran bermula, itulah saat itu kematian berkira-kira. Wahai kehidupan mengapa kau menipu kematian. Kau katakan kehidupan ini hanya sekali kepada kematian. Kau katakan kehidupan ini hanyalah untuk keseronokkan dunia tidak untuk akhirat. Kau terlalu berlagak kehidupan sehingga merasakan kau mampu menandingi kematian. Mungkin kematian tidak melawan dengan apa yang kau katakan tetapi kematian tidak pernah melupakan setiap apa yang kau lakukan wahai kehidupan.


Terasa ingin merajuk dengan kehidupan kerana selalu ditipu olehnya. Hampir setiap hari diri ditipu tetapi hati ini tetap sayangkan akan kehidupan. Wahai kehidupan mengapa kau sering menipu insan-insan yang sayangkan kamu. Sepatutnya engkau membimbing akan insan-insan itu bukan engkau menipu mereka. Sudah terlalu lama engkau menipu wahai kehidupan. Tidakkah engkau terfikir untuk 
mengubah kehidupanmu?


Sampai bila kehidupan, sampai bila engkau hendak berbangga dengan penipuan ini. Ingatlah kehidupan sehebat mana kekuasaan engkau di dunia ini kau pasti tewas dengan kematian, walaupun selama ini kematian tidak pernah merungut tetapi dia tetap memendam rasa atas penipuan yang telah kau lakukan. Sudah-sudahlah wahai kehidupan kami sudah muak dengan penipuanmu. Insaflah wahai kehidupan. Marilah kembali kepada sehelai kain putih, cucilah kain itu dan jangan lagi diconteng-conteng dengan gambar yang tidak berseni tetapi lakarkanlah permandangan yang indah buat bukti penyesalanmu.



One Comment

islamheart berkata...

subhanallah,,kehidupan versus kematian,,moga2 ALLAH pelihara iman kita semua,, :'( moga2 kita berjumpa di syurga,.. :'(

Ads 468x60px

Featured Posts