Isu pembangunan di kelantan.

Manusia A : Di Kelantan tiada pembangunan. Kelantan merupakan negeri yang tidak membangun.

Manusia B : Mengapa?

Manusia A : Sebab tengok orang Kelantan ada di merata-rata tempat. Semua pindah keluar berniaga keluar daripada Kelantan.

Manusia B : Kau orang mana? Belajar di mana?

Manusia A : Orang n9, belajar di Bangi.

Manusia B : Maka n9 juga negeri yang tidak membangun kerana kau pergi ke negeri lain untuk belajar.

Manusia A : rrrrrrr....



Isu kalimah Allah.

Manusia A : Pas ni dah sesat sebab bagi orang bukan Islam guna kalimah Allah. Al-kitab (injil) akan memurtadkan orang Islam.

Manusia B : Ada seorang lelaki hendak mengorat seorang wanita. Dia upah orang supaya rogol perempuan itu tetapi dia akan datang menyelamatkan perempuan itu. Orang itu baik ke jahat?

Manusia A : Jahat. Sebab dia upah orang lain tapi pura-pura jadi penyelamat. Bahkan bapak jahat.

Manusia B : KDN yang bagi penerbitan al-kitab dalam bahasa Melayu. KDN yang pegang kelulusan dan lesen penerbitan. Tetapi Pas pula yang disalahkan. Pas bukan ada kuasa. Tapi dia datang jadi hero pertahankan akidah Islam.

Manusia A : aiyak....



Situasi rakyat yang merelakan rasuah.

Manusia A : Apa lagi yang tidak kena di Malaysia ini. Kan semuanya sudah dapat. Jika hendak pergi kedai mamak yang rumah tidak sampai 1km pun boleh naik kereta. Tidak perlu jalan kaki.

Manusia B : Terlalu banyak korupsi.

Manusia A : Biasalah tu, mana-mana orang pun yang jadi kerajaan akan jadi camtu juga. Sikit-sikit tu tidak mengapalah asalkan kita tidak jadi seperti 13 Mei. Boleh naik motor senang dan tidak berperang.

Manusia B : Kau ada sebuah kereta Mercedes. Sewaktu malam kau parking kereta depan rumah. Esok paginya kau tengok kereta sudah tidak ada, tetapi yang ada hanyalah duit RM1,000, pencuri itu tinggalkan. Kau marah tak?

Manusia A : Mestilah marah, kereta aku harga RM200,000 kot. Dia bagi RM1,000 je. Mana boleh.

Manusia B : Eh, xpelah. Kan dia dah bagi RM1,000 kat kau. Kau ni xreti bersyukur betul. Kan kau xde pape. Kereta je hilang, nyawa ada lagi. Kau boleh hidup dan makan lagi.

Manusia A : Gila ke. RM200,000 mana sama dengan RM1,000. Kau ingat aku beli dengan pasir ke apa?!

Manusia B : Habis, duit rakyat xpe plak. Kan sama situasinya. Kau ni putar belit la..

Manusia A : ...............


*kadang-kadang manusia ini terlalu suka mencari alasan untuk membenarkan kebenaran. Seorang manusia yang jujur dengan ilmu dia akan bercakap atas kebenaran. Pernah ada suatu kisah.

Seorang lelaki bertanya kepada seorang ulama tentang hukum merokok.

Lelaki : Apakah hukum merokok?

Ulama : Haram, kerana memudaratkan diri perokoknya.

Lelaki : Habis mengapa syeikh merokok?

Ulama : Soal merokok itu antara aku dengan Allah. Aku masih belum mampu mengubah diri aku supaya meninggalkan rokok. Tetapi hukum itu soal ilmu. Ilmu adalah milik Allah dan aku perlu jujur dalam menjaga amanah ini.

----------------------------------------------------------------------------

Sukar untuk menjadi jujur dalam kala kita cuba menegakkan kesalahan. Kebenaran tidak akan dipadamkan oleh beribu tan batu menghimpapnya, tidak akan terhakis dek dihempas ombak laut berjuta tahun, dan tidak akan hilang dikikis sepanjang zaman. Melainkan kebenaran itu akan tetap memadamkan kebatilan.





Ads 468x60px

Featured Posts