Pemakaian purdah di Malaysia yang diimport daripada Arab sudah berubah pemahaman dan penerimaan di Malaysia. 

Di Arab asalnya adalah budaya tetapi di Malaysia sudah menjadi kebiasaan mereka yang berubah memakai purdah sebagai erti jalan mendekat diri dengan Tuhan dan agama.

Apabila timbul kes wanita sekolah agama berpurdah yang bercumbuan dengan teman lelakinya, pertamanya usahlah si masyarakat mencemuh pemakaian purdah dan keduanya wanita berpurdah tidak perlulah terasa seperti teraib sekali.

Ini adalah soal individu yang salah sekiranya kita mengambil contoh atau sample untuk hipotesis bagi golongan yang besar. Kesalahan individu perlulah dibetulkan secara individu dan bukannya secara berkumpulan.

Seperti yang diperkatakan tadi asal kebudayaan daripada Arab ditukarkan kepada pengertian agama di Malaysia telah menyebabkan apabila kegelinciran seseorang itu secara tidak langsung mengheret agamanya sekali.

Juga kepada sesiapa yang mempunyai pandangan skeptip terhadap wanita berpurdah (termasuk saya) tidak perlulah menjadikan kes seperti ini menjadi hipotesis bagi golongan yang besar.

Disebabkan oleh perubahan erti pemakaian purdah saya tidak menolak kemungkinan seseorang yang benar-benar ingin berubah dengan ikhlas memakainya. Sesungguhnya Tuhan Maha Mengetahui.

Sudah menjadi lumrah berada di tengah lautan, pasti mempunyai ombak yang bergelora dan mara bahaya. Kadang-kadang dihempap dan dihayutkan, cuma apabila kembali tenang cubalah kembali mengemudi kapal itu ke tujuan perjalanan yang asal.

Sudah tiba masanya kita meneruskan agenda memurnikan masyarakat, bukan lagi menyalahkan dan berprasangka semata-mata. Dengan prasangka buruk terhadap sesuatu tidaklah mengubah manusia menjadi lebih baik. Mara membaiki dan membimbing adalah langkah yang lebih murni dan mulia.


Ads 468x60px

Featured Posts