The Lost Manuscrip
Djamal Tukimin,
Yishun, Republik Singapura,
12 Februari 2007.
Ini gelaran yang diberikan sasterawan Singapura Djamal Tukimin kepada karya Prof. Dr. Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah (Hamka) yang bertajuk Teguran Suci dan Jujur Terhadap Mufti Johor.
Buku ini telah diterbitkan pertama kalinya oleh Persatuan Muhammadiyyah Singapura pada tahun 1958. Disebabkan karya ini hanya diterbitkan di Singapura, maka ia tidak diketahui banyak orang di rantau ini. Setelah sekitar lima puluh tahun diharta-karunkan, akhirnya buku tersebut dicetak semula dan ditransliterasikan kepada tulisan Rumi oleh Djamal Tukimin.
Karya ini terhasil daripada semangat intelektual dan beradab Buya Hamka dalam menangkis dan menjawab pertuduhan daripada as-Sayyid Alwi bin Tahir al-Haddad. Sayyid Alwi yang merupakan Mufti Johor ketika itu telah memberikan pandangan dan kritikan dalam majalah Semenanjung (Bil. 109) bertarikh 26 Zulhijjah 1377 berkaitan kitab Ibadat Rasulullah karangan Ustaz Abu Bakar Asyaari, ulama kaum muda dari Perlis.
Kritikan dan pandangan Sayyid Alwi yang bertajuk Tiada Guna Kerana Mengelirukan Orang Ramai Kaum Muda Menyebabkan 30 Juta Jadi Komunis telah menyebabkan Hamka bangkit mempertahankan kaum muda dan secara tidak langsung mempertahankan Ustaz Hassan Bandung yang dituduh menolak beberapa tiang agama dalam ulasan tersebut.
As-Sayyid Alwi menyatakan bahawa kewujudan kaum muda telah menyebabkan beberapa peristiwa berlaku di Indonesia. Antaranya ialah orang Kristian menyebarkan agamanya, 10 juta rakyat Indonesia menjadi Kristian dan 30 juta rakyat Indonesia menjadi komunis. Sayyid Alwi juga menyamakan kaum muda Indonesia dengan kaum muda Turki dan fatwa yang digunakan oleh kaum muda diambil oleh Qadiani.
Hamka ketika itu adalah Pegawai Tinggi Agama Indonesia. Namun, beliau tidak menggunakan pengaruh atau kuasanya untuk menyuruh kerajaan Indonesia mengharamkan apa sahaja berkaitan dengan Mufti Johor, sebaliknya beliau bersusah payah selama lima hari mengasah pena.
Pada permulaan buku ini Hamka mengutip pepatah Arab;
Pahlawan di medan perang ada juga yang tergelincir kaki kudanya.
Pepatah itu untuk mengingatkan pembaca beliau bahawa setiap manusia di muka bumi ini tidak lari daripada kesilapan dan setinggi mana sekali pun ilmu seseorang itu tidak menjadikannya sakral daripada kesilapan.
Semua tuduhan yang dihamparkan kepada kaum muda dan Ustaz Hassan Bandung, Hamka jawab dengan penuh tertib dan konkrit. Hamka mendatangkan hasil kajian sejarah dan kontemporari-berdata (oleh Kementerian Agama Republik Indonesia) yang menunjukkan bahawa Islam adalah sebuah agama yang teliti dan berhati-hati dalam memberikan tuduhan kepada seseorang ataupun kumpulan.
Seterusnya, Hamka menerangkan tentang perihal berijtihad. Ada guru yang menyatakan bahawa kamu tidak boleh berbicara soal ini kerana kamu masih belum cukup ilmu tentangnya. Satu guru lain pula mengatakan, pelajarilah segala ilmu itu agar dapat kamu berbicara. Dalam bab ini ditekankan soal akal dan taklid.
Hamka menjelaskan bahawa akal perlu memandu manusia dalam mendalami ilmu secara rasional dan logik tanpa bertaklid keterlaluan dan bahawa keutamaan untuk kita ialah kembali kepada al-Quran dan Sunnah sebagai sumber asas ijtihad.
Walaupun 56 tahun telah berlalu sejak buku ini diterbitkan pada pertama kalinya, namun isinya masih sesuai dengan keadaan kontemporari, di Malaysia khususnya. Isu label-melabel – liberal, plural, Wahabi, Syiah, Khawarij dan banyak lagi – masih tidak selesai.
Dalam kes Muhammad Abu Zaid (pengarang Hadyur-Rasul) yang digolongkan oleh Mufti Johor ke dalam kelompok Qadiani, secara kiasan Hamka menyatakan orang Yahudi berkhatan dan orang Islam juga berkhatan, tetapi Islam bukanlah Yahudi. Juga orang Nasrani mempunyai ajaran cinta sesama manusia dan orang Islam turut dituntut mencintai saudara seIslam tetapi bukanlah Islam itu Nasrani.
Permasalah ini mendalam. Sedar tidak sedar ia adalah wabak yang makin parah dalam masyarakat di Malaysia. Di zaman kita sekarang, Aminah Wadud yang bukanlah berpegang kepada faham liberal diserumpunkan dengan liberal. Setiap keganasan dan kekerasan dianggap Wahabi, sedangkan Wahabi itu adalah tidak lain daripada penganut mazhab Hanbali yang berusaha mempertahankan sunnah Rasulullah.
Bashar al-Assad yang menganuti Syiah belum tentu mewakili kesemua golongan Syiah. Tindakannya membunuh umat Islam-Sunni tidaklah boleh dipandang dari sudut perbezaan agama semata-mata tetapi perlu juga dikaji dari sudut politik.
Berbeza pandangan bukanlah bermakna anda sesat dan saya benar atau sebaliknya tetapi kita bersama dalam mencari kebenaran. Kebenaran mutlak adalah hak Allah!
Hamka menekankan bahawa kita adalah sama dan bersama. Allah berfirman dalam surah al-Anbiya’ ayat 92:
Ini semuanya adalah umatmu, umat yang satu. Dan aku adalah Tuhanmu, sembahlah aku.
Setiap penulisan adalah tanggungjawab secara seluruh kepada si penulis. Begitu jugalah sedikit sebanyak bentuk penulisan adalah gambaran kepada akhlak penulis itu sendiri. Hamka dalam ketegasannya membela kaum muda dan Ustaz Hassan Bandung tidaklah menghalang pembacanya untuk menghormati Sayyid Alwi sebagai seorang alim yang salih, sebagai orang yang lebih berusia dan ahlul bait.
Tulisan ini hanya percubaan untuk memberi sedikit gambaran kepada “The Lost Manuscript” Hamka dan terlalu ringkas untuk membahas secara keseluruhan karya tersebut. Semoga akan ada penulisan yang seterusnya mengkaji dan menggali dengan lebih dalam akan karya ini.
Penulisan ini telah diterbitkan oleh Roketkini pada 5 April 2014.


Ads 468x60px

Featured Posts