Alhamdulillah akhirnya pada tanggal 1 Januari 2011 berakhirnya Kursus Kepimpinan Mahasiswa Kolej Tun Dr. Ismail 2010 Siri (03) atau lebih dikenali dengan KUKEM 2010 Siri (03). KUKEM 2010 Siri (03) bermula daripada 26 Disember 2010 sehingga 1 Januari 2011 merupakan tarikh yang keramat untuk aku dan teman seperjuanganku bersama membanting tulang dalam melaksanakan amanah yang dipikul kerana Allah. Bukan kerana pangkat, nama, dan kuasa tetapi kerana mencari keredhaan Allah untuk 'Membentuk Generasi Pemimpin' yang ada di Kolej Tun Dr. Ismail ini. 'Kepemimpinan Teras Kejayaan' merupakan satu semangat yang disuarakan oleh barisan kepimpinan Kolej Tun Dr. Ismail sebagai satu wadah untuk membangkitkan semula zaman kegemilangan kepimpinan Islam di Kolej Tun Dr. Ismail. Kepimpinan yang berteraskan Islam akan mencipta 'Pemimpin Pemacu Kegemilangan' yang sanggup berkorban hanya kerana agama dan kolej tercinta ini.

KUKEM 2008 Siri (01) merupakan satu permulaan yang hebat kerana telah menjadi landasan kepada KUKEM 2009 Siri (02) dan KUKEM 2010 Siri (03). 'Membentuk Generasi Pemimpin' merupakan slogan yang digunakan dalam KUKEM 2008 Siri (01) bertepatan dengan kehendak barisan kepimpinan Kolej Tun Dr. Ismail pada masa itu yang ingin melahirkan pemimpin yang hebat dalam kemahiran insaniahnya dan disegani oleh kolej-kolej kediaman yang lain di Universiti Putra Malaysia. KUKEM 2008 Siri (01) yang telah diadakan di Kem Sg. Pauh, Cameron Highland telah mencatatkan sejarah tersendirinya apabila telah berjaya menjadi pemula untuk direkodkan edisi KUKEM ini.

Usaha membentuk seseorang atau generasi pemimpin itu bukanlah dapat dilakukan hanya dalam masa seminggu atau tujuh hari tetapi memerlukan satu jangkamasa yang lama.  Justeru itu, KUKEM 2009 Siri (02) telah dilaksanakan bagi memastikan legasi kepimpinan Kolej Tun Dr. Ismail menjadi semakin matang dan mantap. 'Kepemimpinan Teras Kejayaan' merupakan slogan KUKEM 2009 Siri (02) menyedarkan kepada warga Kolej Tun Dr. Ismail bahawa untuk mencapai kejayaan perlulah adanya barisan kepimpinan yang mantap. Sejarah mengajar kita bagaimana dengan barisan kepimpinan Rasulullah s.a.w yang hebat telah berjaya membawa kepada keagungan Islam suatu masa dahulu.

'Pemimpin Pemacu Kegemilangan' merupakan slogan KUKEM 2010 Siri (03) yang menggambarkan bahawa pemimpin itu adalah tonggak atau playmaker kepada kegemilangan Islam dan Kolej Tun Dr. Ismail. Jangan kita membiarkan agama dan kolej kita diperkotak-katikkan oleh orang lain tetapi jadilah seorang pelindung kepada agama dan kolej ini. Walaupun terdapat pelbagai agama dalam kolej ini tetapi ianya tidak menjadi penghalang untuk agama selain daripada Islam mendapat hak yang sepatutnya mereka dapat. Pemimpin-pemimpin inilah yang ingin kita lahirkan supaya nasib warga kolej ini terbela. Biarpun dicaci dan dihina tetapi selagi apa yang dilakukan itu benar, insyaALLAH akan mendapat perhatian daripada Allah.

Jangan dikuathiri ditentang dan dihina oleh orang lain kerana itulah asam garam menjadi seorang pemimpin. Pemimpin ada yang menentang kebenaran dan ada pemimpin yang memperjuangkan kebenaran. Janganlah menjadi pemimpin yang menentang kebenaran kerana tidak ramai pemimpin yang ingin memperjuangkan kebenaran. Hak pelajar harus diutamakan, kepentingan peribadi harus diketepikan. Berjaya atau tidak lain ceritanya tetapi yang paling utama adalah perjuangan. Lihatlah di Semenanjung Gaza, perjuangan mereka tidak pernah selesai dan semangat itulah yang perlu dicontohi oleh barisan kepimpinan Kolej Tun Dr. Ismail supaya dalam usaha 'Membentuk Generasi Pemimpin' menyedarkan bahawa 'Kepemimpinan Teras Kejayaan' dan akan lahirlah 'Pemimpin Pemacu Kegemilangan'.

Mudarristarmizi
Membangun Bersama Islam


4 Comments

Unknown berkata...

gud luck ya!!

MudarrisTarmizi berkata...

insyaALLAH..terima kasih qa

chokeLy berkata...

rajen kn diri b'blogging k..
t aku follow.. heee..

p/s: anak pokcik suhaimi
a.k.a flat uda
hahaha

MudarrisTarmizi berkata...

silah rupenye..insyaALLAH..
aku akan kebidang penulisan selepas nie..
semoga ape yg dikongsikan adalah yg berilmu..

Ads 468x60px

Featured Posts