بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

Kita lihat sejak daripada mula rakyat Mesir memilih jalan raya untuk menggulingkan kerajaan Hosni Mubarak, ramai pemimpin pakatan yang telah menyuarakan sokongan dan pendapat mereka. Ini adalah satu langkah yang berani dan bijak kerana pemimpin ini sedar akan kesengsaraan yang dialami oleh rakyat Mesir. Walaupun tindakan yang berani dan bijak ini telah diambil oleh beberapa pemimpin tertinggi daripada negara luar seperti Turki, Korea, dan Britain; mendesak Hosni Mubarak supaya meletakkan jawatan, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak masih lagi dalam keadaan kebingungan.


Kebingungan kerana tidak berani untuk menyuarakan pendapat beliau berkenaan dengan kekejaman yang telah dilakukan terhadap rakyat Mesir. Adakah kerana takut terhadap ancaman daripada Israel? Datuk Seri Najib Razak sehingga hari ini masih lagi tidak memberikan sebarang kenyataan samada hendak mendesak Hosni Mubarak meletakkan jawatan atau menyokong Hosni Mubarak mengekalkan jawatan sebagai Presiden Mesir. Sebagai seorang pemimpin tertinggi sebuah negara, Datuk Seri Najib Razak sepatutnya mencontohi pemimpin negara lain yang berani dan cerdik dalam menyuarakan hal ini; memberikan sokongan terhadap tindakan rakyat Mesir yang telah 30 tahun hidup dalam kesengsaraan.


Perlakuan Datuk Seri Najib Razak ini telah menimbulkan persoalan kepada orang ramai adakah beliau menyokong rakyat Mesir atau menyokong Rejim Hosni Mubarak? Sebagai pemimpin sebuah negara yang tidak berapa demokrasi, sepatutnya Datuk Seri Najib Razak memahami perasaan rakyat yang telah ditindas selama berpuluh tahun. 30 tahun bukanlah satu jangkamasa yang singkat dan semestinya penderitaan yang dialami oleh rakyat Mesir teramat pedih. 


Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang mengecam Pas dan PKR kerana mengadakan demonstrasi. Beliau juga mengatakan bahawa Pas dan PKR tidak menghormati Tahun Baru Cina hanya kerana membuat demonstrasi pada hari ke-2 Tahun Baru Cina dimana merupakan masih lagi cuti umum untuk rakyat di negara ini. Adakah begini pemimpin pada hari ini, sedang sibuk rakyat Mesir berjuang atas kekejaman pemimpin mereka, kita pula di sini bersenang lenang dan gelak ketawa. Kita menghormati Hari Raya Cina dengan tidak melakukan demonstrasi pada hari pertama Tahun Baru Cina tetapi kita menuntut pengorbanan dan perjuangan untuk kita bersama-sama rakyat Mesir menggulingkan Rejim Hosni Mubarak yang zalim pada hari ke-2 Tahun Baru Cina. Rakyat Mesir dalam keadaan yang kritikal manakala kita dalam keadaan bersenang lenang dan sepatutnya kita korbankan sedikit kesenangan itu untuk bersama-sama memberikan sokongan kepada mereka.


Persoalan juga timbul adakah kerajaan sokong siapa apabila demonstrasi yang diadakan di Masjid KLCC ke Kedutaan Amerika Syarikat telah dicabuli oleh pihak Polis dengan penangkapan seramai 8 orang para demonstran dan disembur dengan air. Adakah semua ini kerana pemimpin negara ini takut akan apa yang berlaku di Mesir akan berlaku di Malaysia? Adakah takut selepas ini tidak boleh mendapatkan khidmat nasihat ataupun bantuan daripada pihak-pihak tertentu lagi? Jika tidak mahu perkara seperti di Mesir berlaku di Malaysia, sepatutnya kerajaan menyokong demonstrasi ini dilakukan. Mari bersama-sama rakyat turun menyatakan sokongan terhadap rakyat Mesir. Buka ruang yang lebih untuk rakyat menyuarakan suara mereka, bukan menyekat. Jika secara terus-menerus menyekat kebebasan rakyat bersuara tidak mustahil Malaysia turut mengikut jejak langkah Mesir iaitu fenomena Perubahan Politik Moden.


Persoalan satu lagi berkenaan dengan tindakan yang diambil oleh kerajaan untuk membawa pulang pelajar Malaysia yang berada di Mesir. Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengatakan bahawa janganlah ada pihak yang ingin mempolitikkan isu ini kerana mereka sentiasa berusaha menyelesaikan masalah ini dan kalau boleh pada hari itu juga mahu membawa pelajar Malaysia balik. Jika betul kenapa beliau membuat kenyataan semasa di PRK Tenang baru-baru ini dengan mengatakan bahawa kita tidak nampak keperluan untuk membawa pelajar kita pulang ke Malaysia. Sedangkan pada masa itu, negara lain seperti Jepun, German dan beberapa negara lagi tengah sibuk membawa pelajar mereka pulang ke negara masing-masing. Kita pula asyik sibuk berTENANG.


Marilah kita bersama-sama berdoa agar rakyat Mesir terus teguh memperjuangkan hak mereka dan diberikan kemenangan oleh Allah. Kepada rakyat Malaysia yang tidak berada di Mesir, marilah kita terus memberikan sokongan yang padu kepada rakyat Mesir untuk menjatuhkan Rejim Hosni Mubarak dan mendoakan agar digantikan dengan pemimpin daripada Ikhwanul Muslimin. Sesungguhnya pemimpin daripada Ikhwanul Muslimin adalah pemimpin yang ditakuti oleh Israel dan Amerika Syarikat. Seterusnya menjadi pemangkin kebangkitan umat Islam di serata dunia!!! Berdoalah juga kebangkitan umat Islam di Malaysia ini agar kebenaran itu menjadi nyata!!! Teruskan perjuanganmu mujahid Mesir!!!


Mudarristarmizi
Membangun Bersama Islam 


Ads 468x60px

Featured Posts