بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
 Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang


“Jangan kau ingati hari mudamu yang penuh dengan babak-babak kejahilan, kerana hari-hari itu ibarat bintang yang telah tenggelam.” (Al-Kindi)

Jangan kau suka mengingati babak-babak kebodohan dan segala tindakan yang kurang wajar yang engkau lakukan di masa mudamu. Biarlah hari-hari itu berlalu dan tak perlu diingati lagi, kerana mengingatinya akan menimbulkan rasa bodoh dan kemblai kepada alam kanak-kanak. Sebaliknya, hendaklah kamu merancang untuk masa depan yang lebih cemerlang dan teratur.

Pesanan ini diberikan oleh ahli ilmuwan Islam iaitu Al-Kindi, niatnya adalah agar kita terus memperbaiki diri dan meneruskan perjuangan hidup ini. Umar ibn Khattab yang pada zaman jahilnya beliau seorang yang keras menentang Rasulullah saw dan sehingga sanggup membunuh anak perempuannya sendiri. Tetapi semuanya berubah apabila beliau memasuki Islam dan mendapat hidayah Allah swt. Akhirnya beliau menjadi seorang sahabat yang telah diredhai semasa di dunia lagi.

Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat; tanggalkan baju yang telah koyak serta lusuh itu, ayuh tukarkannya dengan baju yang cantik dan bersih serta jagalah baju itu daripada kekotoran yang ada disekelilingnya. Jangan biarkan pisang berbuah dua kali dan jangan biarkan disengat lebah dalam sebuah lubang yang sama.  

Mari kita sama-sama menghantar hati ini ke bengkel untuk dibakar dan diketuk supaya kembali kepada bentuk asalnya yang secantik-cantik bentuknya. Mari kita ke klinik untuk dicuci dan dirawat iman ini supaya luka-lukanya kembali sembuh. Pokoknya kita perlu kembali berusaha untuk mendapat keampunan Allah s.w.t kerana pengampunan-Nya mengatasi segala kemurkaan yang telah dilakukan oleh manusia di dunia ini.

Astaghfirullah, La hau la wala qu wa ta illabillah. 


Ads 468x60px

Featured Posts