Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang

Dingin subuh berseru; bangunlah penghuni bumi!!!. Membuka mata untuk seketika, kemudian kita menarik nafas, Maha Suci Allah, Segala Puji Bagi Allah, Allah Maha Besar, kita masih berpeluang untuk pulang ke rumah sementara; jasad. Bingkas mengorak langkah menunaikan kewajipan tatkala kepala masih kebingungan.

Selamat sejahtera kepadaMu,

Sejasad duduk bersandar di sebuah kerusi, memejamkan mata untuk merenung kegiatan semalam, menjiwai kelakuan semalam. Kosong...Kosong...langsung tidak terasa apa-apa. Bagaimana mahu menggambarkan jiwa. Jiwa menjerit, Arghhhhh!!!!!...“Ke mana semua orang?”...“Di mana kamu sewaktu diperlukan?”...Apakah kamu tidak dapat merasai apa yang saya rasai ketika ini”...

Mengapa semua ini terjadi?”... “Bilakah ianya akan berakhir”... “Penghabisan ini menyeronokkan atau sebaliknya?”...terlalu banyak persoalan yang timbul walaupun hanya seketika bersandar di kerusi. Wajah tidak mampu memainkan peranannya dengan baik, apabila wajah sendiri tidak tahu mereaksikan perasaan itu.

Duduk di dalam gelap sebentar, “Moga-moga hati ini tenang”. Ternyata gelap tidak mampu mengubah rasa ini. “Apakah perasaan ini?”...“Mengapa seperti tidak kelihatan akan panca indera ini?”...“Tunggu matahari bangun tidur kejaplah, pasti dia boleh membantu?”... “Pasti dia ada jawapan mengapa”...Meleset, ternyata cerah juga tidak mampu membantu.

Hati seperti kunci kepada semangat, jika hati itu kosong bagaimana mahu bersemangat.  Kadang-kadang hati dikawal oleh nafsu, setiap pergerakkan tangan, kaki, mulut diaturkan oleh hati yang dikawal oleh nafsu. “Hahahahahaha....bodoh.....bodoh.....”...Hati adalah kayu yang jika dibakar unggunnya akan memarak bersemangat, jika dibasahi hujan dingin menangisi.

Manisnya senyumanmu, mengapa dikau mampu tersenyum?”...“Sungguh beruntung ramai yang bersama dikau”... “ Semua sayangkan dikau, tidak seperti diri ini”...”Picisan...Arghhh...”...Cemburu ada baiknya ada buruknya, hati juga berperanan memandu cemburu itu. Jangan membiarkan hati menjadi seperti lembu yang dicucuk hidungnya oleh nafsu.

“Mampukah aku tersenyum seperti dikau?”...“Kepada siapakah ingin aku mengadu, sudah terlalu lama menahan dan sudah tidak mampu lagi”...“Hati terlalu gersang inginkan air zamzam untuk dimandikan”...Tangisan hanya menjadikan lebih parah, perlu mencari sesuatu untuk membenarkan segala yang benar dan menyalahkan segala yang salah bukan sebaliknya.

Cukuplah, hari semakin senja, saya tidak mahu kesejukkan di malam hari”... “Hati ini terlalu lemah berbanding hambaMu yang sebenar”...“Sudah terlalu lama gersang kekeringan hati ini”...“Tidak lain hanya Kaulah yang mampu membantu”...Melabuhkan tengkuk di bantal, hati masih tidak tenteram dan kosong. Mengapa hati ini bisa membuatkan seseorang itu termenung berpanjangan?

Terlelap, selepas seketika, buaian mimpi beralun, berjalan ke arah sebuah rumah usang yang kedengaran sayup-sayup suara ketenangan. “Iaitu orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah! Dengan mengingat Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia.”...Tatkala suara bertemu dengan hati mereka saling memandang. Eh, perasaan apakah ini?”... “Tenangnya saya rasa”...“ Seperti berada di awangan yang dikelilingi bidadari”...

Semakin dekat melangkah semakin tenang rasanya. “Inilah yang saya cari selama ini, ketenangan hati dan jiwa”...Sedang menuju ke dalam rumah itu tiba-tiba terjatuh tetapi langkahan tetap dikayuh, seakan-akan tidak dirasai lagi kekosongan semalam.  Setibanya dalam rumah yang kelihatan hanya seorang lelaki tua, berjubah dan berserban putih sedang tersenyum, sedang dikelilingi itu terdapat cahaya putih yang terlalu cerah seperti datang ke arahnya.

Tersentak, panggilan subuh kedengaran, “Astaghfirullah apa yang telah saya lakukan selama ini”... “Bagaimana hendak tenang jika saya jauh dariMu”...“Maafkan saya kerana terlupa dengan pesanMu semalam”...Hanya tangisan mampu dilakukan tetapi rupanya kadang-kadang tangisan itu menjadi senjata manusia di dunia dan pelurunya walaupun ditembak berjuta kali tetap tidak akan mencederakan tetapi semakin menyembuhkan.

Setiap titisan tidak sia-sia lagi, kali ini air mata menghantar tetamunya pulang buat selamanya; dosa. “Maha Suci Tuhan yang Maha Pengampun”...


Ads 468x60px

Featured Posts