Secara kebiasaannya setiap tahun hanya sekali sahaja akan diadakan pemilihan pimpinan baru setiap persatuan tetapi bagi Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia, mereka telah berjaya membuat satu rekod baru iaitu dengan mengadakan pemilihan pimpinan sebanyak dua kali bukan dalam setahun tetapi dalam dua minggu. Pelik tetapi itulah yang telah terjadi kepada Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia atau PMIUPM yang telah selesai Mesyuarat Agung Tahunan pada 8 Mac 2012.

Walaupun setelah dua kali mesyuarat dilakukan, akhirnya keputusan syura telah memilih Mohd Hazim Bin Mohd Noh sekali lagi untuk menjadi Presiden PMIUPM bagi sesi 2012/2013. Pada mesyuarat kali kedua, Hazim yang dipilih untuk menjadi Presiden telah meletakkan jawatan kerana telah menerima pelbagai tekanan dan tuduhan oleh beberapa pihak yang tidak menyokong dan tidak sependapat dengan beliau. Perkara ini telah disahkan sendiri oleh Saudara Amirul Rahman Mohd Khozam selaku teman serumahnya.

Tindakan Hazim tersebut telah membuatkan seluruh hadirin terkejut dan terpiga kerana belum pernah lagidilakukan oleh Presiden sebelum-sebelum ini. Sudah menjadi resam dunia apabila seseorang itu berada di atas pasti ada yang memandangnya dengan perasaan yang hasad untuk menjatuhkannya. Itulah yang terjadi kepada Hazim apabila beliau beberapa kali cuba dijatuhkan tetapi ternyata peracangan Allah lebih hebat daripada segala-galanya dan beliau masih lagi memegang jawatan Presiden walaupun beliau sendiri telah menolak jawatan itu.

A006
 Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya) (96:6)
 
A007
 Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya. (96:7)

Manusia yang merasakan dirinya telah cukup maka mereka akan cuba untuk menjatuhkan mereka yang tidak sependapat dengannya. Walaupun mereka yang tidak sependapat itu ingin melihat kebenaran tertegak tetapi sekiranya tidak sependapat, maka mereka akan ditentang kerana sebelah pihak itu merasakan diri mereka telah cukup dan pendapat selain daripadanya adalah tidak benar dan tidak berkualiti.

Akhirnya saya mengucapkan tahniah dan takziah kepada barisan kepimpinan Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Putra Malaysia di atas perlatikkan yang diberikan. Semoga barisan kepimpinan yang telah dipilih berjaya melahirkan sebuah masyarakat yang berpegang kepada kebenaran dan keadilan.

Tarmizi Bin Anuwar,
Pengerusi,
Pro Mahasiswa UPM.


Ads 468x60px

Featured Posts