بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
 Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang

Seketemu lagi kita dengan bulan Ramadhan, Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana hanya dengan kekuasaan-Nya sahaja barulah kita mampu untuk sampai pada saat ini. Terasa seperti malam tadi bulan menerang tetapi pagi ini sudah matahari pula mengambil tugasnya; begitu cepat peredaran masa yang kita lalui. Rasa rindu semakin menyengat dan menebal di dalam hati untuk memberikan yang terbaik buat Ramadhan kali ini. Jika pada zaman Syeikh Abdul Qadir Jailani masih bayi, cara bagaimana untuk mereka mengetahui datangnya bulan Ramadhan adalah dengan orang kampung akan datang ke rumah ibu bapa beliau dan bertanyakan tentang perihal bilakah bermulanya puasa. Maka jawab si ibu, pagi ini Abdul Qadir Jailani tidak menyusu, maka Ramadhan sudah bermula hari ini.

Itu pada zaman kita tidak mempunyai teknologi untuk melihat anak bulan dan ilmu falaq tetapi sekarang hanya perlu menunggu di depan televisyen untuk menunggu pengisytiharan daripada Penyimpan Mohor Besar Diraja. Itulah kehebatan teknologi dan peredaran yang berlaku mengikut keadaan semasa atau waqi’. Tetapi bagaimana hebatpun perubahan itu janji Allah tidak pula berubah terhadap hamba-Nya. Dijanji semalam tetap sama dengan janjinya hari. Dijanji hari ini tetap sama juga esok atau lusa. Setiap perjanjian-Nya itu tidak pula sesekali dimungkirinya. Perjanjian yang telah ditemeterai sejak daripada zaman unta dan kuda sebagai pengangkutan lagi, dikhabarkan kepada kita akan fadhilat-fadhilat orang berpuasa dalam bulan Ramadhan. Dan tidak pernah pula fadhilat itu pupus ketika di zaman kapal terbang dan bas yang telah menjadi pilihan untuk bergerak daripada satu tempat ke tempat yang lain.

Antara fadhilat-fadhilat orang berpuasa ialah :

1.       *  Tidur dalam bulan Ramadhan adalah ibadah.
2.       *  Diamnya orang berpuasa adalah bertasbih
3.       *  Ibadah yang dilakukan berganda-ganda pahalanya.
4.       *  Doa orang yang berpuasa adalah mustajab.
5.       *  Dosa orang yang berpuasa akan diampunkan yakni dosa dengan Allah.
6.       *  10 hari awal; rahmat, 10 hari pertengahan; pengampunan, 10 hari terakhir; pembebasan api neraka.


Gunakanlah kesempatan yang ini untuk meragut segala ganjaran yang ada. Pasir pantai dikorek-korek, sekembalinya ombak hilanglah lubang yang dikorek itu. Janganlah kita menjadi seperti pasir pantai itu hanya meninggalkan kesan sementara sahaja. Apabila datang ombak menghempas kemudian pergi atau pulangnya Ramadhan kita terus lupa akan latihan yang telah diberikan selama sebulan. Biarlah besi dibakar kemerah-merahan kelak boleh dilentur selamanya. Jadilah besi yang selepas dilenturkan, sudah tidak berubah lagi bentuknya. Ucapkanlah “Ramadhan Kareem” kepada sahabatmu dan sahabatmu ucapkanlah “Allahuakram” apabila bersua mata. Ramadhan Kareem bermaksud Ramadhan Mulia dan dijawabnya Allahuakram yang bermaksud Allah-lah lebih Mulia. InsyaAllah Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang terbaik buat semua insan-Nya.

“Allahumma bariklana fi rajab wa syaaban wa ballighna akhiir ramadhan”

Hiasi malam dengan bulan dan bintang,
Hiasi syurga dengan bidadari,
Hiasi malaikat dengan Jibril a.s,      
Hiasi nabi dan rasul dengan nabi Muhammad s.a.w,
Hiasi kitab dengan Al-Quran,
Hiasi wali dengan Abdul Qadir Jailani,
Hiasi masjid dengan fadhila-fadhilat Masjidil Haram,
Hiasi sungai dengan Sungai Nil, Mesir,
Hiasi alam dengan keindahan Yusuf a.s,
Hiasi hari dengan penghulu hari Jumaat,
Hiasi bulan dengan bulan Ramadhan.



Ads 468x60px

Featured Posts