Hamka pernah menulis yang bermaksud seakan; "Tidaklah sama perjalanan hidup, pengalaman dan pemikiran dua individu yang seakan-akan sama saiz fizikalnya hatta mereka itu kembar sekalipun."

Zahiriahnya mungkin tampak sama, tetapi batiniahnya adakah serupa?
Luarannya tampak garang, tetapi dalamannya adakah cengih?
Mukanya tampak senyuman, tetapi hatinya adakah tenang?

Jika raut wajah hanya menggambarkan perasaan dan emosi seseorang insan; senyum bermaksud gembira dan masam bermaksud sedih, mengapa wujud; senyuman diwajahnya tetapi kesedihan melanda hatinya? Maka, secara hakikat tidak semestinya raut wajah adalah gambaran kepada hati dan perasaan kerana sekiranya perkara ini berlaku maka si insan itu telah melakukan penipuan iaitu menidakkan kesedihan di hati dengan senyuman di bibirnya.

 Hakikat di dunia ini hanya mempunyai dua perkara iaitu benar dan salah. Maka jika sebenarnya seseorang itu bercakap benar maka ia sedang bercakap benar. Jika beliau bercakap bohong maka ianya tetap bohong. Tidak pula boleh beliau bercakap benar tetapi ianya dianggap bohong dan tidak pula jika beliau bercakap bohong ianya dianggap benar. Jika yang benar itu dianggap bohong dan yang bohong itu dianggap benar maka akan berlakulah kecelaruan atau kekeliruan alam.

Berhati-hati dengan keadaan dimana kebohongan diangkat dan disanjung manakala kebenaran dipijak dan dihina. Situasi di Negara kita semakin serius apabila titah Sultan dianggap sebagai tiada yang boleh dikritik dan dianggap sebagai yang tertinggi melebihi kuasa Ilahi. Pemimpin yang melakukan rasuah dianggap sebagai wira Negara apabila ‘memulangkan’ duit rakyat; BR1M.

Dalam memilih sesuatu keputusan kita perlu membuat kajian, penilaian dan sehingga ke prosedur untuk membuat keputusan. Maka dalam proses kajian dan penilai kita perlu berhati-hati kerana sifat kebohongan sedang diangkat melebihi kebenaran. Dalam proses ini juga telah ramai yang tertipu dengan muslihat sosok yang inginkan keduniaan semata. Kita punyai tanggungjawab untuk membebaskan kebenaran daripada belenggu kebohongan. Walaupun kebenaran itu pasti tertegak tetapi Allah s.w.t ada bersabda;

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang pada diri mereka ” (Ar’rad, 13:11)

Maka bagaimanapun seluruh anggota di sosok manusia punyai tanggungjawab yang akan menjadi penyebab kepada kemenangan kepada kebenaran.


Ads 468x60px

Featured Posts