Melihat cermin yang memancarkan wajahku; khali dan berfikir. Merenung dengan lebih mendalam aku ternampak bentuk badanku secara fizikal. Kemudian aku memejamkan mata sambil menyentuh permukaan cermin, seolah aku berada dalam badanku sedang melihat peredaran darah atau sistem badanku. Aku meletakkan diri aku dalam kapilari darah yang membawa aku mengembara ke seluruh anggota badanku. Kini kuselami lautan darah lalu aku ternampak akan seekor berudu yang berjuang mendahului yang lain. 


Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah,
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.
 (Surah Al-Alaq ayat 1-5)


Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik? Tidakkah kamu mahu berfikir?". 
(Surah Al-An'am ayat 50)


"Aku melihat cermin lalu ternampak aku, kemudian aku lihat aku lalu ternampak Dia."
"Dalam cermin ada aku, dalam aku ada Dia, dalam Dia ada kita dan ada semua"


Ads 468x60px

Featured Posts