Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang. Segala pujian bagi Allah, Tuhan Sekalian Alam. Yang menguasai hari pembalasan. Kepada Engkaulah kami sembah dan kepada Engkau sahaja kami mohon pertolongan. Tunjuki-lah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau berikan nikmat. Bukan jalan-jalan orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat. Alhamdulillah, terasa lega dan bersyukur kepada-Nya, di atas kurnia dan limpah rahmatnya, aku telah diberikan kemudahan untuk menyelesaikan pengajian ijazah sarjana muda-ku di Universiti Putra Malaysia.


Perjuangan mencari ilmu tidak akan berhenti di sini. Aku akan teruskan usaha dan menambah fokus pada pengajian seterusnya. Aku terlalu banyak alpa dalam pengajian sebelum ini. Mungkin disebabkan tidak bersependapat dengan pensyarah membuatkan aku muak dengan diriku sendiri. Tidak dinafikan terlalu banyak jasa yang telah diberikan oleh pensyarah kepada aku, tetapi itu tidak bermakna aku perlu mengikuti segala arahannya. Bagaimanapun mereka tetap aku hormati walaupun tingkah laku-ku nampak terlalu sombong. Karena aku punyai pendirian sendiri.

Ucapan terima kasih kepada seluruh warga Jabatan Pengajian Sukan, Univerisiti Putra Malaysia yang telah banyak membantu-ku selama berada di jabatan. Kamu ibarat keluarga-ku. Moga Allah mengampunkan segala dosa dan merahmati kalian. InsyaAllah diri ini tidak akan pernah melupai segala jasa yang telah diberikan kepada-ku. Insya-allah ini bukanlah penghabisan buat diri ini untuk terus melanjutkan pelajaran. Telah mendapat tawaran untuk sambung belajar di Institut Penyelidikan Matematik dalam bidang pengajian Master Sains Falsafah Matematik dan Etnomatematik.



Pernah suatu masa aku berjanji dengan ibu-ku; "Mak doakan orang, insyaAllah orang janji akan habiskan pengajian pada tarikh yang sepatutnya". Biasalah sepak terajang dalam pengajian, karena aku tidak seperti pelajar yang lain, di mana boleh aku katakan mereka lebih berdisplin berbanding aku. Apa-apapun terima kasih aku ucapkan kepada semua sekali lagi kerana telah memberikan peluang untuk belajar di Jabatan Pengajian Sukan. Ilmu yang dipelajari di sana mungkin tidak hari ini tetapi aku akan pastikan suatu hari nanti ianya digunakan dalam kehidupan-ku. Mohon doa buat diri ini yang akan berhijrah mencari ilmu di tempat lain;

Pesanan seorang mak cik kepada seorang pemuda; "Selagi berpeluang carilah ilmu". Pemuda itu bermonolog sendirian; "InsyaAllah, perjuangan mencari ilmu akan kuteruskan sehingga hujung hayatku".




Ads 468x60px

Featured Posts