Dalam cerita Sang Pencerah terdapat satu peristiwa Kyai Ahmad Dahlan (Muhammad Darwis asalnya) mengumpulkan kyai-kyai di sekitar Yogyakarta untuk membetulkan arah kiblat masjid yang rata-ratanya menghala ke arah Barat dan berdasarkan kiraan ianya salah.

Semasa Kyai Ahmad Dahlan menunjukkan atlas atau peta dunia yang dilukis di atas sebuah kertas maka beliau dikatakan sesat kerana peta itu dibuat oleh orang bukan Islam dan sesiapa yang menggunakan alatan dicipta oleh orang bukan Islam maka orang itu juga sudah terkeluar daripada Islam.


Dalam peristiwa ini terdapat dua intipati yang menarik untuk diketengahkan iaitu yang pertama peta yang dibuat itu memang dibuat oleh orang bukan Islam tetapi asal ilmu itu dijumpai oleh Al-Biruni iaitu ilmuwan Islam yang terkenal dengan ilmu falak dan Al-Biruni jugalah orang pertama yang mencipta glob dunia.

Maka asal ilmu ini bukan daripada bukan Islam tetapi daripada Islam-lah lahirnya. Cuma ilmuwan Eropah yang tidak jujur ketika itu mengatakan itu adalah ilmu milik mereka. Sedangkan mereka hanyalah menyambung legasi ilmuwan Islam. Di mana jika tidak wujud tamadun Islam maka tidak wujudlah pencapaian mereka.

Keduanya dalam tesis PhD Prof. Madya Dr Baharuddin Zainal, ada mengatakan para ahli astronomi atau falak menekankan bahawa kaedah hitungan falak yang digunakan adalah salah satu langkah ijtihad yang boleh diamalkan, sesuai dengan justifikasi hukum syarak.

Berbalik kepada peristiwa di atas semasa diajukan soalan oleh Penghulu Besar Masjid jika arah kiblat sekarang salah apakah yang menyebabkan kita percaya kepada alat Ahmad Dahlan ini. Kyai Ahmad Dahlan menjawab kebenaran itu hanya pada Allah dan kita hanya berusaha.

Berdasarkan dialog ini dapatilah kita bahawasanya kaedah matematik yang digunakan dalam ilmu falak salah satu daripada ijtihad yang boleh digunakan untuk mencapai kebenaran. Bermaksud manusia berusaha ke arah kebenaran menggunakan matematik dan sains sebagai pengantara. Ini pengamiran ilmu!


Ads 468x60px

Featured Posts