Hachiko adalah seekor anjing yang taat dan setia kepada tuannya. Sifatnya yang manja dan penyanyang kepada tuannya telah mengangkat martabatnya sebaris dengan manusia. 

Dilahirkan pada tahun 10 November 1923 dan mati pada 8 Mac 1935. Setiap hari Hachiko akan menghantar tuannya pergi kerja dan menunggu di stesen keretapi pada sebelah petangnya untuk pulang ke rumah bersama. Sehingga pada suatu hari tuannya mati di tempat kerja tanpa pengetahuannya. Seperti biasa pada sebelah petangnya Hachiko masih menunggu tuannya di hadapan stesen keretapi namun tuannya tidak muncul.

Selama setahun rutin yang sama dilakukan oleh Hachiko menunggu kepulangan tuannya. Sehingga ke akhir hayatnya di mana Hachiko dijumpai mati di Stesen Keretapi Shibuya. Kesetiaannya melebihi diriku dan juga ramai manusia yang lain. Semasa hari pengebumiannya Hachiko dikerandakan dan dikebumikan seperti mana manusia dikebumikan di Jepun.

Alangkah taat dan murni cinta-Hachiko kepada tuannya. Hamka ada menceritakan perihal Hachiko dalam Tafsir al-Azhar iaitu surah al-Fatihah ayat ketiga berkaitan dengan Engkau Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Hamka menerangkan bagaiman Maha Penyanyangnya Tuhan, kasih sayang itu terjalin bukan hanya pada manusia sesama manusia tetapi mampu juga manusia sesama haiwan.

Hachiko adalah seekor anjing yang setia dan berjiwa murni. Benar aku sendiri kalah kepadanya. Hachiko dek sebab sifatnya tadi sehingga hari ini namanya disanjung dan diagung setara nama manusia, diuruskan 'jenazah'nya seperti manusia. Alangkah hebatnya manusia yang memiliki jiwa ini, pasti sifatnya itu dikenang selepas matinya. Dan sekiranya manusia itu kosong jiwanya, sudah pasti martabatnya lebih rendah daripada haiwan kerana manusia itu haiwan berakal.


Ads 468x60px

Featured Posts