"Di waktu segala jalan hubungan di bumi ditutup orang, hubungan ke langit lapang terluang", Hamka.

Dalam keresahan saya menyelak lembaran buku Revolusi [2014-cetakan pertama Galeri Ilmu] karangan Pahrol Mohamad Juoi. Bermula pada jam 12.30 am sehingga jam 5.30 am [2/4/2014]. Alhamdulillah, dapat menyelesaikan keseluruhan perkataan yang ditulis dalam buku tersebut walaupun tidak keseluruhannya meresapi dalam jiwa. 

Penulisannya menyebabkan dahi saya berkerut-kerut dek disebabkan beberapa rasa. Adakalanya disebabkan tidak memahami apa yang cuba disampaikan, kadang-kala tidak bersetuju dengan maklumat yang ingin disampaikan dan ada juga kerana dek tertampar oleh apa yang dinukirkan dalam buku tersebut. 

Lebih kurang 5 jam saya cuba membaca dan menghadami buku tersebut saya merasakan bahawa peperangan dalam jiwa antara keresahan, malu, marah, dan pelbagai rencam sedang berlangsung. Masing-masing angkuh tidak mahu berundur dan beralah. Iya, asalnya saya membeli buku ini adalah disebabkan tertarik dengan salah satu monolog oleh Raja Beruk dalam antologi cerpen bertajuk Revolusi;

"Orang revolusi mesti kreatif, berani dan kritis untuk memberi pandangan-pandangan radikal. Jika hanya tukang angguk-angguk, tidak ke mana akhirnya. Bagaimanapun, apa boleh buat. Menteri Beruk adalah orang yang terpandai dalam kalangan rakyatnya. The best among the worst!"

Ini adalah buku kedua yang selesai saya baca selepas buku pertama yang dihadiahkan oleh seorang sahabat bertajuk; Nota Hati Seorang Lelaki, sekitar tahun 2010 barangkali. Penulisan ini bukanlah untuk merungkai kesantaian, keilmiahan ataupun keintipatian [nya] tetapi hanyalah untuk sekadar menyatakan rasa pemberontakan yang tidak difahami dan sukar untuk digambarkan kepada masyarakat mahupun rakan terapat. 

Ia adalah satu perasaan [tidak bergambar] yang tidak dapat dinyatakan secara berbunyi melainkan direnung dan ditadabbur oleh jiwa lara. Sebanyak 15 kisah atau cerpen pendek yang dinukirkan menjadi cabaran kepada pembaca untuk merenung pengalaman sendiri yang selama ini mungkin dianggap tidak penting dalam mencari makna kemurnian hikmah. 

Walaupun luarannya nampak gagah tetapi sebenarnya dalam jiwa penuh dengan kegelisahan yang sentiasa cuba dicari apa sebab dan asbab yang menjauhkan diri daripada keamanan. Iya, ini bukan kegelisahan oleh Ahmad Wahib yang bercita-cita besar mengkoreksi pemahaman dan pemikiran insan tetapi ini hanyalah untuk memurnikan jiwa daripada sepi yang belantara. Sewajarnya ada bunyi-bunyian syahdu tetapi yang didapati hanya kekusutan dan kegusaran.

Seperti dikatakan tadi ini bukan untuk membincangkan apa yang dibincangkan oleh buku itu, cuma mahu menyatakan perasaan pembaca semasa membaca dan selepasnya.

Saya merenung dan terus merenung.....................................

Perlu keluar daripada keadaan yang bergantungan daripada sesama manusia kepada si "Siapa?". Soalnya bagaimana itu perlu diusahakan. Bukan lagi teori sahaja tetapi amalnya. Tulisan ini hanya pemesan kepada si "pembaca" yang masih muda dalam pengertian hikmah. 

Barangkali memang perlu ditembokkan setiap jalan kepada manusia agar penulis sedar akan keluasan langit yang di atas/bawah/kiri/kanan!


Ads 468x60px

Featured Posts