بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

Setelah membaca buku bertajuk 'Potret Perjuangan Mahasiswa Dalam Cerminan Dekad' hasil karya Riduan Mohd Nor ianya memberikan satu pengalaman yang sangat berharga. Buku ini menerangkan rentetan perjalanan perjuangan mahasiswa/mahasiswi di negara ini dalam tahun 60an sehingga awal tahun 2007. Buku ini juga menerangkan kenapa berlakunya kemelesetan perjuangan dan kesedaran mahasiswa pada zaman sekarang ini. Pelbagai keintektualan mahasiswa/mahasiswi yang tercipta seterusnya membawa kepada perubahan negara pada masa itu. 

Saya telah terpanggil untuk membeli buku ini pada beberapa hari lepas semasa berjalan di dalam sebuah buku terletak di Ampangan, Seremban. Setelah membeli dan berpeluang untuk membaca buku ini sedikit sebanyak telah memberi saya pengetahuan sejarah berkenaan dengan rentetan perjuangan insan yang bergelar mahasiswa/mahasiswi. Terdetik dalam hati ini, masih adakah mahasiswa/mahasiswa pada zaman sekarang ini yang mempunyai kekuatan dan keberanian seperti tokoh-tokoh 60an sehingga 80an seperti Anuwar Ibrahim, Hadi Awang, Hishammudin Rais, dan beberapa tokoh lain yang sehingga kini masih lagi menjadi mainan di bibir kita. 

Sedar atau tidak sedar, generasi pimpinan era 60an sehingga 80an ini, telah sampai ke penghujung eranya dan akan meninggalkan harta pusaka ini kepada generasi muda yang ada sekarang. Persoalannya adakah mahasiswa/mahasiswi sekarang ini sudah bersedia dengan perjuangan ini? Adakah mahasiswa/mahasiswi tahu akan hak mereka di universiti? Adakah mahasiswa/mahasiswi tahu tanggungjawab mereka sebagai seorang insan yang bergelar mahasiswa/mahasiswi? Adakah datang ke universiti ini semata-mata hendak menjadi ulat buku dan memegang segulung ijazah selepas 3 atau 4 tahun belajar di universiti?

Itulah hakikatnya fenomena yang sedang melanda mahasiswa/mahasiswi sekarang ini. Mereka tidak peka kepada keadaan sekeliling sehingga ada yang tidak mengenali rakan atau jiran bersebelahan bilik. Apatah lagi isu-isu semasa dalam dan luar kampus. Walaupun fenomena ini terus melanda mahasiswa/mahasiswi di setiap universiti, Alhamdulillah masih lagi terdapat sebilangan mahasiswa/mahasiswi yang tersedar daripada lena ini. Mahasiswa/mahasiswi ini tidak pernah berputus asa untuk memperjuangkan hak dan keadilan untuk mereka. Mahasiswa/mahasiswi ini juga sedar akan tanggungjawab mereka selepas bergraduat satu hari nanti dimana merekalah penyambung warisan kepimpinan negara pada masa hadapan. Mahasiswa/mahasiswi inilah bergelar Pro-Mahasiswa.

Pro-Mahasiswa ini bukanlah fokus penulisan saya pada kali ini tetapi fokus saya ialah membawa mahasiswa/mahasiswi ke arah keterbukaan minda supaya sedar akan tanggungjawab mahasiswa/mahasiswi bukanlah sekadar mendapatkan segulung ijazah. Dilihat daripada perjuangan mahasiswa/mahasiswi dahulu hingga menyebabkan Perdana Menteri Malaysia yang pertama telah berundur atas desakan mereka. Peristiwa ini telah menunjukkan bahawa kekuatan mahasiswa/mahasiswi pada masa itu sangat digeruni oleh segenap masyarakat pada masa itu. Sebagai mahasiswa/mahasiswi mempunyai keintelektualan yang tinggi saya seru, marilah kita bersama-sama bangun dan bangkit dalam mengembalikan zaman kegemilangan mahasiswa/mahasiswi.

Saya yakin dan percaya bahawa keintektualan yang ada pada kita mampu mengubah keadaan negara kita yang hanya mementingkan kekayaan dan kebahagiaan di dunia tidak kira melalui cara yang halal atau haram. Dasar pemerintahan negara kita juga telah banyak membuka ruang kepada kejatuhan akhlak rakyatnya. Kita telah lupa bahawa Islam mempunyai cara hidup yang sempurna. Banyak ayat Quran yang menasihati dan mengajar kita bagaimana cara untuk hidup di dunia. Allah juga telah memberikan peringatan kepada kita tentang Yahudi dan Nasrani tetapi pemimpin negara kita ini masih lagi mengagung-agungkan pemimpin Amerika Syarikat yang telah banyak membawa kepada banyak kerosakkan dan kehancuran negara-negara yang dianggap tidak bersekutu dengan mereka:

“Orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang sudah terpesong). Katakanlah (kepada mereka): Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak haa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuna kepadamu (mengenai kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.” ( Surah Al-Baqarah;120)

Justeru, wahai mahasiswa/mahasiswi teman seperjuanganku mari kita bersama-sama mengubah ini semua. Kembalikan dasar pemerintahan Islam. Kita mulakan dengan Pilihanraya Kampus 2011 yang tidak lama lagi akan berlangsung lebih kurang sebulan daripada sekarang. Cuba luaskan pandangan dan ilmu anda dengan pembacaan apakah itu Pro-Mahasiswa dan apakah itu Pilihanraya Kampus. Jangan biarkan kampus dan negara kita ini hancur dengan keruntuhan akhlak. Sekali lagi saya tegaskan, saya yakin dan percaya kita mampu mengubahnya!!!!!!!! 

Mudarristarmizi
Membangun Bersama Islam



Ads 468x60px

Featured Posts