بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
 Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang


 “Sekali-sekali tinggalkanlah orang yang kau kasihi, dan sekali-sekali datanglah berkunjung ke rumah sahabat, nescaya bertambah kecintaan sesama kamu. Maka barang siapa yang tidak pernah meninggalkan kekasihnya atau terlalu kerap datang berziarah ke rumah sahabatnya maka yang demikian itu akan menjemukan.”

Sekali-sekali menghilanglah dari orang yang kau kasihi, sekali-sekali tinggalkanlah isteri yang tercinta, bukan kerana marah atau benci tetapi kerana ada suatu tugas di tempat lain. Apabila ini kau laksanakan pasti akan bertambah rasa kecintaan antara satu sama lain. Memang kalau kita selamanya di sisi kekasih atau isteri yang tercinta maka yang demikian itu akan menjemukan. Bersamaan dengan pepatah Melayu; “Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan, sayangkan anak tangan-tangankan”.

Percaya atau tidak itulah hakikatnya; berjauhan mula terasa rindu dan bila berdekatan terasa jemu. Manusia punyai nafsu yang inginkan sesuatu yang lebih daripada apa yang digenggamnya tetapi apabila dalam genggaman terlepas barulah dia mula tercari-cari, mengangis dan bersedih. Di kala itu menyesal pun tidak berguna. Gunakan kesempatan yang ada untuk memperbaiki kasih sayang yang ada sesama manusia lebih-lebih lagi dengan orang yang disayangi. Biar jauh di pandangan mata tetapi dekat di hati.

Begitu pula berkunjung ke rumah kawan-kawan dan juga keluarga adalah sesuatu yang sangat baik. Ia sangat berkesan untuk mengeratkan tali persaudaraan dan menambahkan mahabbah (cinta) antara satu sama lain. Banyak masalah yang dapat diselesaikan melalui suatu pertemuan yang dilaksanakan. Begitu pula banyak perselisihan yang dapat diluruskan setelah timbul dari salah faham atau terjadi dari sebab kesilapan maklumat yang disampaikan. Semuanya ini dapat diselesaikan melalui perjumpaan dan perbincangan.

Tetapi ziarah atau berkunjung ini jangan terlalu kerap, kerana yang demikian itu akan membosankan dan menghilangkan faedah dari kunjungan tersebut.

Sumber rujukan :

Nasihat Imam Zainuddin Ibnul Wardi Al-Kindi (Al-Kindi) dalam kitab “Lamiyah Ibnil Wardi” yang  diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu oleh Ahmad Fahmi Zamzam dalam kitab “Ya Bunayya”.


Ads 468x60px

Featured Posts