Semasa menghadiri temuduga sebagai penunjuk ajar kokurikulum di Universiti Sains Islam Malaysia pada 2012, Dr Hishomuddin Ahmad yang ketika itu pengarah Pusat Pembangunan Kemahiran Insaniah (2011-Mac 2013) menyatakan pusat ini bertindak sebagai kilang bagi menyediakan mahasiswa yang lengkap bersedia untuk terjun ke dalam medan pekerjaan sebaik saja tamat universiti.

Secara falsafah semata-mata tidaklah mampu untuk saya bersetuju. Bagaimanapun jika diteliti dan difahami keadaan dan keperluaan semasa mahu tidak mahu sememangnya tujuan melahirkan mahasiswa ke arah memenuhi kriteria majikan bagi mendapatkan pekerjaan perlu dilakukan.

Ketua Pegawai Eksekutif TalentCorp Johan Mahmood Merican menyatakan kebolehpasaran siszawah penting dalam usaha Malaysia mencapai status negara maju menjelang 2020.

Bukanlah mutlak bagi mencapai status negara maju pada 2020, lalu, mahasiswa perlu menjalani pengilangan tetapi saya meletakkan ianya sebagai salah satu sifat daripada pelbagai sifat yang menerajui masyarakat ke arah kemajuan.

Konotasi kilang itu tidak mempunyai roh dan nilai sehingga boleh menyebabkan hasilnya seperti tidak berperikemanusiaan. Kerana ingin memudahkan pembaca memahami saya nyatakan yang dianggap kilang tadi adalah antara sifat bagi melahirkan mahasiswa mempunyai kebolehpasaran.

Melihat kepada kebolehpasaran, golongan yang paling terkesan kepada perkara ini adalah graduan daripada ijazah sarjana muda pendidikan (GISMP). Sudah menjadi kebiasaan selepas tamat pengajian mereka akan bekerja sebagai guru di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia di mana akan ditempatkan di sekolah kerajaan sekitar tanah air.

Pada 11 Ogos 2014 yang lepas satu himpunan aman dan penyerahan memorandum diadakan di hadapan bangunan Kementerian Pendidikan Malaysia oleh Gerakan Calon Simpanan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan bagi menuntut penempatan disegerakan. Seramai 1,595 orang calon yang masih tidak diberikan penempatan walaupun sudah berstatus lulus temuduga yang dijalankan Kementerian Pelajaran Malaysia.

Pada Mei 2013, Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata tiada jaminan penempatan untuk graduan institut perguruan (IPG) dan institusi pengajian tinggi awam (ISMP). Selepas itu pada November 2013, Timbalan Menteri Pendidikan I Datuk Mary Yap Kain Ching turut menyatakan tiada jaminan penempatan kepada graduan ijazah sarjana muda pendidikan kecuali mereka yang mendapat biasiswa di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia.

Dasar ini sebenarnya sangat membantu mahasiswa ISMP dan IPG menghala ke arah kebolehpasaran yang berkualiti. Mentaliti sebelum ini, graduan bagi ISMP dan IPG merasakan mereka tidak perlu bersusah payah untuk mencari kerja kerana sudah dijanjikan pekerjaan selepas daripada tamat pengajian.

Tetapi apabila tidak dijanjikan penempatan atau penempatan yang terhad maka mereka yang terbaik dan paling berkualiti sahaja akan terpilih menjadi guru. Calon akan berusaha sehabis baik untuk menyediakan diri sebagai yang paling berkualiti semasa temuduga. Bagaimanapun masih lagi tertakhluk kepada kekosongan berdasarkan mata pelajaran yang ada di sekolah kerajaan.

Kerajaan sewajarnya bukan hanya melaksanakan dasar ini kepada graduan ISMP dan IPG sahaja tetapi perlu juga dilakukan kepada mana-mana laluan yang akan menjadi pesaing kepada graduan ISMP dan IPG seperti Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah Guru Sandaran Tidak Terlatih (DPLI GSTT).

Jika DPLI GSTT ini di bawah tajaan kerajaan, menjadi persoalan mengapa diadakan laluan ini sedangkan masih terdapat graduan ISMP yang tidak diberikan penempatan. Sekiranya mahu juga dilaksanakan atas faktor mahu membantu GSTT yang terlalu lama hanya menjadi guru ganti sewajarnya peluang untuk mendapat penempatan di sekolah perlulah saksama dan tidak boleh mana-mana pihak dijadikan sebagai anak emas atau anak angkat.

Kebolehpasaran graduan ISMP boleh ditingkatkan sekiranya mereka diberi pilihan untuk melakukan latihan mengajar atau praktikal selain daripada sekolah. Sama ada praktikal boleh dilakukan di sektor swasta atau kerajaan yang mempunyai kaitan dengan kandungan kursus yang dijalankan universiti. Atau melakukan sekurang-kurangnya 2 kali praktikal di mana pertama wajib melakukan latihan mengajar di sekolah dan praktikal boleh dilakukan di mana-mana sektor swasta atau kerajaan yang berkaitan dengan kursus calon. Pengalaman praktikal khususnya akan memberi nilai tambah kepada graduan untuk memohon kerja selain daripada bidang perguruan.

Dasar ini, sebenarnya mengajar graduan untuk tidak terus bergantung kepada kerajaan. Tidak sewajarnya mahasiswa yang tamat pengajian terus berharap kepada kerajaan memberikan ihsan selama berpuluh tahun mendatang. Sekiranya guru adalah kerjaya pilihan, sekolah swasta sebenarnya terlalu luas tetapi barangkali tidaklah mendapat keistimewaan seperti bekerja dengan kerajaan. Tetapi tidak kurang juga sekolah swasta memberikan bayaran yang tinggi kepada gurunya.

Bagaimanapun pihak kerajaan perlu menunjukkan kepada rakyat dasar ini memberi kesan yang baik kepada pencapaian akademik dan ekonomi negara. Pencapaian ranking Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programme for International Student Assessment (PISA) perlu dijadikan ukuran untuk melihat sejauh mana keberkesanan di peringkat antarabangsa dasar ini dijalankan. Sekiranya kerajaan mahu menjimatkan kos belanja membiayai gaji guru yang tidak memberikan kesan secara efisien kepada pencapaian pendidikan negara sewajarnya kerajaan juga menunjukkan contoh yang sebaiknya dalam pengurusan kewangan kementerian.

Bidang pendidikan bukan bidang yang hanya boleh diaplikasikan sekiranya graduan ISMP atau IPG itu menjadi guru di sekolah tetapi kemahiran mendidik itu boleh diaplikasikan dalam pelbagai bidang lain seperti penyelidikan, penulisan, latihan, usahawan, pengurusan dan pentadbiran. Graduan ISMP dan IPG sewajarnya menunjukkan kepada sektor swasta akan kebolehpasaran anda dalam mendepani pasaran yang lebih bebas dan tidak hanya berfokus kepada bidang keguruan semata-mata.

Lalu, langkah pertama adalah menyediakan mentaliti yang tidak berharap kepada kerajaan untuk menyediakan kerja selepas tamat pengajian.
 
Artikel ini telah disiarkan di TheMalaysianInsider pada 10 September 2014.


One Comment

Unknown berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Ads 468x60px

Featured Posts