Bercakap soal kebebasan ianya tidak wujud secara vakum atau
tiba-tiba. Ianya melalui satu proses yang panjang dan penuh dengan cabaran
serta pengorbanan. A. C. Grayling dalam bukunya bertajuk Towards the Light: The
Story of the Struggle for Liberty and Rights That Made the Modern West
mencatatkan bagaimana proses yang dilalui oleh masyarakat barat sejak awal abad
ke-16 sehingga Deklarasi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
1948 diwujudkan.
Buku tersebut menceritakan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam
tempoh perjuangan masyarakat barat memperjuangkan kebebasan berfikir, melawan
totalitarian, dan menuntut pembebasan hamba, pekerja dan wanita. Tidak
dinafikan perjuangan ini adalah respon terhadap pengalaman hitam yang dilalui
oleh masyarakat eropah terhadap penguasaan gereja. Grayling menyifatkan
kebebasan berfikir adalah merupakan intipati siasatan dan penyiasatan bebas
yang menghasilkan konsep alam semesta yang sama sekali berbeza dari apa-apa
yang difikirkan dunia ini hanya dijadikan sebagai teater untuk takdir moral dan
rohani manusia oleh tuhan antroposentik¹.
Mungkin disebabkan oleh kekhuatiran sejarah cengkaman institusi
keagamaan kepada masyarakat eropah berlaku pula di negara ini, 25 orang Melayu
ternama telah menulis satu surat kepada Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk
Seri Najib Razak. Mereka terdiri daripada bekas penjawat awam yang pernah menjawat
antara jawatan tinggi dalam pentadbiran negara.
Surat itu menerangkan perlunya ada penyelesaian berkaitan
pertikaian yang berterusan mengenai kedudukan dan pelaksanaan perundangan Islam
di negara ini. Mereka juga menyatakan kerisauan bahawa kewujudan ekstremis
agama yang sekiranya dibiarkan berlarutan akan menjejaskan komitmen Malaysia
kepada prinsip demokrasi dan kedaulatan undang-undang, sikap tidak bertoleransi
kaum dan ketaksuban, dan telah meningkatkan kebimbangan terhadap kedamaian dan
kestabilan negara.
Kenyataan ini telah disokong oleh 93 pertubuhan bukan kerajaan, 22
aktivis Muslim muda dan golongan profesional yang percaya bahawa dialog adalah
jalan terbaik untuk menyelesaikan permasalahan yang berlaku ketika ini. Saya
merupakan salah seorang daripada 22 aktivis Muslim muda dan bercakap bagi pihak
Suara Rakyat Malaysia (Suaram) iaitu salah satu daripada 93 pertubuhan kerajaan
semasa sidang media tempoh hari percaya bahawa dalam negara demokrasi yang majmuk
seperti Malaysia perlu mengambil kira suara rakyat daripada pelbagai kaum dan mentafsirkan
undang-undang Islam menerusi kaedah maqasid syariah dan bukan secara literal
atau harfiah teks semata-mata.
Berdasarkan kaedah fekah; “hukum itu berlegar atas perkara yang
diberi nama, bukan pada nama” sangat penting diberikan perhatian. Kegagalan
kita melihat “substance over form” lebih penting daripada “form over substance”
akan menyebabkan masyarakat bukan Islam memandang sinis kepada agama dan juga
akan mewujudkan sekelompok yang melampau-lampau dalam kelakuan beragama. Jasser
Auda menyatakan kita (Islam) membezakan dengan pembezaan yang jelas antara
dosa-dosa antara hamba dengan Tuhannya dan antara jenayah-jenayah yang berlaku
bawah hukuman undang-undang². Persoalan inilah yang perlu difahami oleh
masyarakat supaya mampu membezakan kesalahan yang bersifat antara manusia
dengan tuhannya yang tidak perlu dijadikan undang-undang dan kesalahan sesama
manusia yang boleh dan perlu dijadikan undang-undang.
Walaupun negara ini dari sudut perlembagaan tercatat bahawa Islam
merupakan agama rasmi negara tetapi bukanlah satu tiket untuk segolongan umat
Islam memaksa apa yang dipercayainya perlu diterima dan dipercayai oleh seluruh
umat Islam dan masyarakat di negara ini. Tindakan yang menganggap apa sahaja
boleh dilakukan atas nama “tuan tanah” kepada “pendatang” secara paksaan
sebenarnya tidak menggambarkan langsung tujuan agama itu sendiri. Bahkan, tidak
berbeza dengan tindakan gereja di eropah pada abad ke-16 dahulu yang memaksa
masyarakat menerima apa sahaja tafsiran tentang agama Kristian tanpa boleh
mempersoalkan apa-apa.
Tindakan Ibrahim Ali pada Januari 2013 yang mengancam akan
membakar Bible milik agama Kristian hanya kerana terdapat kalimah Allah di
dalamnya tidak menunjukkan praktikal agama Islam yang sebenar. Bahkan, respon
Jabatan Peguam Negara mengatakan bahawa ancaman tersebut adalah hasrat Ibrahim
Ali mempertahankan kesucian agama Islam adalah hujah yang tidak logik dan juga
bertentangan dengan tujuan Islam yang mengajak kepada keharmonian dan
menghormati antara sesama agama.
Surat terbuka 25 Melayu ternama itu juga adalah merupakan respon
kepada kenyataan Datuk Seri Najib semasa Perhimpunan Agung Umno 2014 berkaitan
dengan pengekalan Akta Hasutan. Imej Datuk Seri Najib yang dianggap sederhana
sebelum ini telah tercalar kerana tidak menepati janjinya pada tahun 2012 untuk
memansuhkan akta drakonian tersebut. Dengan masih wujudnya akta hasutan ini,
kebebasan bersuara yang dijamin oleh Perkara 10³ dalam Perlembagaan Malaysia
tidak dapat dijalankan dengan baik. Bahkan, ianya akan terus mewujudkan situasi
prejudis terhadap kaum dan agama lain apabila akta hasutan ini digunakan hanya
untuk pihak yang dianggap tidak bersama dengan kerajaan.
Berkaitan isu kebebasan bersuara Maszlee Malik mendefinisikan
suasana yang memungkinkan seseorang individu ataupun kumpulan untuk menyuarakan
pendapat mereka ataupun tidak menyuarakan pendapat mereka dengan rela hati
tanpa dipaksa atau tanpa campur tangan pihak lain dan berlaku tanpa sebarang
halangan. Kebebasan tersebut pula hendaklah tidak melampaui batas syarak dan
tidak pula mencabuli hak pihak yang lain⁴. Tindakan Ibrahim Ali telah melampaui
batas syarak dan mencabuli hak pihak lain bagaimanapun tiada apa-apa tindakan
diambil kepadanya.
Bukanlah bermaksud saya supaya Ibrahim Ali dikenakan akta hasutan.
Saya secara konsisten menolak sebarang dakwaan di bawah akta hasutan kerana
saya percaya kepada hak kebebasan bersuara walaupun kepada mereka yang tidak
sependapat dengan saya. Dakwaan seperti ini perlu dihentikan segera dengan
digantikan dengan proses dialog yang lebih terbuka. Saya berpendapat bahawa
perkara-perkara yang kononnya sebelum ini dianggap sensitif seperti hak
keistimewaan bumiputera dan agama perlulah dibincangkan secara terbuka dan
matang di ruang awam tanpa sebarang prejudis.
Seperti yang kita ketahui bahawa perlembagaan dan sosial kontrak
bukanlah sesuatu yang statik sifatnya tetapi bersifat dinamik iaitu boleh
diubah atau dipinda mengikut kesesuaian semasa. Orang Melayu sewajarnya tidak
perlu takut akan ancaman bahawa kuasa politik mereka akan hilang tetapi sudah
perlu bergerak ke arah yang lebih matang iaitu berkongsi kuasa politik secara
saksama. Bukan lagi memandang bahawa kaum lain sebagai pesaing atau musuh
politik tetapi sebagai sahabat dan saudara dalam membina sebuah negara yang
maju dan harmoni.
Harmoni bukanlah bermaksud tidak langsung mempunyai perbezaan
pandangan dan konflik antara kaum dan agama tetapi bagaimana ianya mampu
diuruskan dengan baik tanpa melahirkan perasaan prejudis dan kebencian kepada
kaum dan agama lain serta situasi ketegangan yang tidak berterusan.
Bagaimanapun apabila kaum dan agama dikaitkan dengan kuasa politik ianya
bukanlah sesuatu yang mudah untuk diuruskan. Peristiwa perebutan kuasa khalifah
oleh Muhajirin, Ansar dan Bani Hashim sejurus kewafatan Rasulullah di Saqifah
Bani Saadah⁵ membuktikan bahawa mereka yang menggunakan alasan kaum (ataupun
golongan) dan agama sebagai asas perjuangan tidak lari daripada melakukan
kesilapan dan keinginan untuk berkuasa melebihi orang lain.
Dalam sebuah negara demokrasi sekiranya tidak mempunyai apa-apa
konflik di dalamnya maka ianya bukanlah demokrasi yang sihat. Demokrasi yang
sihat adalah penghuninya berbeza pendapat dan berani memperbaharui pandangan lama
yang dianggap tidak bersesuaian dengan keadaan semasa. Tidak menjadikan kuasa
sebagai senjata untuk menutup mulut dan membunuh idea pihak lawan yang berbeza
pendapat. Juga menjadikan dialog sebagai asas perdebatan idea dalam menuju ke
arah masyarakat yang lebih bertamadun.
Rujukan:
- A. C. Grayling, Towards the
Light: The Story of the Struggle for Liberty and Rights That Made the
Modern West (London, 2007), hal. 59.
- Jasser Auda (ter: Marwan
Bukhari), Mudah Maqasid Syariah (PTS, 2014), hal. 170.
- Rujuk Perlembagaan Malaysia
Perkara 10 (1) (a).
- Maszlee Malik, Menuju Sejahtera
Meraih Bahagia (Karangkraf, 2014), hal. 227.
- Khalid Jaafar, Metafizik dan
Kosmopolitan (IKD, 2009), hal. 62-91.
Catat Ulasan