بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

Ibnu Hazm (Berkenala kerana Ketegasan)

Nama sebenarnya ialah Abu Abu Muhammad Ali bin Ahmad ibn said ibn Hazm. Berasal daripada Sepanyol yang pada ketika itu dipanggil Andalus. Beliau hidup daripada 384 H dan telah menghembuskan nafas terakhirnya pada tahun 456 H. Selama lebih kurang 72 tahun ini beliau telah menghidapi pelbagai dugaan. Pada usianya kecil beliau adalah seorang yang kaya kerana anak seorang menteri tetapi kehidupannya berubah apabila kematian ayahnya di saat umur 20 tahun dan beliau terpaksa keluar daripada kota kediamannya disebabkan ancaman politik.

Semasa hidupnya di sekeliling beliau berlaku kekacauan politik yang dahsyat. Sifat dengki khianat manusia terhadap orang lain tidak kira saudara atau siapapun berleluasa di negerinya. Sifat pemerintah yang menderhaka terhadap amanah yang diberikan menjadi punca kepada ketidakstabilan politik di negeri ini. Pemerintah yang terlalu takut jawatan dan kuasanya dirampas musuhnya menjadi sebab untuk menjatuhkan musuhnya dahulu sebelum dijatuhkan. Sebanyak 3 kali beliau memegang jawatan disebabkan politik dan 3 kali itu jugalah beliau jatuh disebabkan politik. 

Disebabkan kekecewaan di dalam politik, beliau telah memilih untuk menjadi penulis. Cermat, bersahaja, jelas dan logik itulah cara penulisan yang dipilihnya. Penulisan tentang agama, politik, falsafah, kemanusiaan dan  sejarah adalah antara topik penulisan yang ditulisnya. Hujah-hujah yang diberikan olehnya berkenaan dengan hukum dalam Islam menjadi musuh kepada ulama-ulama yang berada sezaman dengannya kerana ulama pada zaman itu kebanyakkannya lebih mementingkan kuasa dan jawatan berbanding hukum dan kewajipan Islam. Disebabkan oleh pengalamannya, beliau pernah mengungkapkan :

“Persahabatan ulama dengan pemerintah sebenarnya satu perjudian besar. Keagamaannya terdedah kepada bahaya besar. Diri dan fikirannya juga terancam. Adalah lebih baik bagi seseorang ulama itu musnah secara terhormat di bawah kezaliman pemerintah daripada ikut berlaku zalim bersama mereka.”

Walaupun diancam pelbagai perkara tetapi beliau tidak pernah gentar dengan ancaman-ancaman berikut sebaliknya beliau bertambah kuat pendiriannya dan lebih agresif dalam penulisan yang ditulisnya. Sepangjang hidupnya, beliau telah menulis sebanyak 400 buah buku dan salah satunya bertajuk Al-Radd ala Ibn al-Ghrilah al –Yahud (Jawapan terhadap Yahudi Ibn al-Naghrilah). Buku ini adalah khas untuk seorang Yahudi yang bersumpah mahu menyusun semula al-Quran dalam bentuk sajak. Ketegasan beliau adalah merupakan peribadi beliau yang mulia. Rasulullah s.a.w pernah bersabda :

 "Janganlah seorangpun daripada kamu menjadi orang yang tidak berpendirian, beliau mengatakan "Aku bersama orang ramai, jika mereka berbuat baik aku akan berbuat baik, sekiranya mereka berbuat jahat, aku akan berbuat jahat (pula)", tetapi kamu mestilah menetapkan diri kamu, "Apabila orang berbuat baik, kamu mestilah berbuat baik, sekiranya mereka berbuat jahat, kamu mestilah menjauhkan diri daripada kejahatan mereka." (Tirmizi)

Penulisan beliau juga banyak mengkritik pemerintah dan ulama pada zaman tersebut. Bukan kerana dengki akan kekuasaan dan kekayaan yang mereka miliki tetapi kebencian terhadap kekufuran yang mereka miliki. Sesungguhnya kritikan-kritikan yang dilontarkan tidak lain tidak bukan hanyalah untuk membawa kembali pemerintah dan ulama kepada Islam yang sebenar. Ini ditegaskan beliau dalam dalam kata-katanya :

‎"Demi Allah aku tahu keaiban diriku lebih daripada mengetahui keaiban dan kekurangan orang lain. Dalam diriku ada keaiban. Lalu aku meneliti kata-kata para nabi dan bijak pandai tentang akhlak. Aku berlatih dan berusaha mengatasi keburukan itu sampai Tuhan memberi taufiqNya.

Perihal Ibn Hazm adalah wajar kita jadikan tauladan kerana di era kemodenan ini pelbagai dugaan dan cabaran yang kita hadapi dalam usaha untuk mengenali, mempelajari, mengamal, dan menyampai dakwah Islam. Keadaan yang songsang di sekeliling tidak menjadi alasan untuk beliau berteguh dengan pendiriannya supaya diterima oleh masyarakat. Beliau lebih selesa dengan dirinya yang sebenar berbanding berpura-pura menjadi seseorang yang lain. Semoga Allah memberikan rahmat kepada beliau. Al-Fatihah.



Ads 468x60px

Featured Posts