بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
 Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.

Tidak sama perjalanan hidup antara dua orang individu dan tidak sama pula fikirannya, tidak sama pula kelebihan pemikiran dan pemahamannya.  


Ditanya kepada dua orang pemuda yang kembar pada zahirnya tentang perjalan hidup mereka ternyata kembar itu hanya pada zahirnya sahaja dan tidak pula sama dengan akan batinnya. Falsafah di atas memberitahu kita bahawa sebenarnya manusia ini adalah sangat indah dan unik. Terciptanya Adam sudah cukup menunjukkan bahawa manusia ini sangat istimewa. Berjiwa besar dan tabah serta taat menyelebungi hati manusia sehingga berani menerima amanah sebagai Khalifah di muka bumi ini.Allah telah berfirman :


Sesungguhnya, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (96:4)

Telah diberitakan kepada kita bahawa manusia ini adalah sebaik-baik kejadian dan sangat sempurna berbanding makhluk Allah yang lain. Setiap makhluk yang bergelar Al-Insan mempunyai tanggungjawab dan amanah yang besar. Ini berdasarkan firman Allah :


Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. (3:104)

Walaupun jalan hidup setiap insan yang ada di dunia ini tidaklah sama tetapi setiap insan yang bergelar Muslim itu pasti dan wajib memegang tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Allah dalam ayat di atas. Jalan yang berlainan tetapi matlamatnya adalah sama. Selagi mana jalan itu tidak terpesong daripada landasan syariat Allah teruskan, semoga ianya mendapat keredhaan Allah s.w.t. 


Kehidupan yang pernuh dengan liku-liku kehidupan ini melemahkan dan melekakan kita daripada melaksanakan amanah yang telah terpikul di bahu kiri dan kanan kita ini. Daripada saat ini marilah kita kembali kepada jalanNya yakni jalan dakwah yang menyeru kepada makruf dan mencegah kepada yang mungkar. Memetik kata-kata seorang pensyarah di Universiti Putra Malaysia iaitu Prof Madya Dr. Mat Rofa Ismail; "Mengajak untuk membuat orang buat baik sangat senang, tetapi mencegah orang daripada berbuat mungkar sangat susah"


Itulah jalan-jalan juang yang perlu ditempuhi oleh setiap insan bergelar Muslim. Semoga kita diberikan kekuatan untuk melaksanakan amanah yang telah terpikul ini. Dan ingatlah satu perkara; Amanah ini tidak pernah selesai selama mana kita masih bernafas dan selagi belum tiba hari pemusnahan. Maka, beringatlah Allah telah menjanjikan kebahagian buat hamba-hambaNya yang bertaqwa.


MudarrisTarmizi
Mencana Perubahan Keimanan


Ads 468x60px

Featured Posts