Jika kamu dibenci jangan kamu bersedih kerana kebenaran sentiasa dibenci. Maka jika kamu dibenci insyaAllah kamu berada dalam kebenaran. Betul atau tidak pernyataan ini?

    "Nabi Musa dibenci oleh Firaun kerana baginda mebawa kebenaran"

           "Nabi Hud ditinggalkan anak dan isterinya kerana baginda membawa kebenaran"

           "Sultan Muhammad Al-Fateh dibenci oleh Kaisar kerana baginda turut membawa kebenaran"

Jika kita rasa kita inginkan pengikut jangan kita membawa kebenaran tetapi bawalah kezaliman, sebab ramai yang tidak mahu menentang tetapi ramai yang mahu mengikut. Kalau nak membawa kebenaran kena akui yang Nabi Ibrahim hanya mempunyai pengikut tidak sampai 20 orang. Apa yang pelik jika ditohmah oleh orang jika kamu membawa kebenaran?
Jamaluddin Al-Afghani berkata “Saya merasa hairan melihat kamu. Sebagai peladang kamu mencangkul tanah dengan cangkulmu bagi mencari rezeki. Mengapa tidak kamu cangkul sahaja dada orang yang menzalimimu?”

Berkata pula Al Kawakibi, “Diktator bertindak melampaui batas tanpa mengira sebarang halangan. Kalaulah mereka melihat ada pedang di pinggang orang yang dizalimi, tentu mereka tidak sanggup berlaku zalim.”

Berkata pula anak murid Jamaluddin Al-Afghani iaitu Muhammad Abduh, “Kalau tuanku mahu semua anggota majlis itu dilantik mengikut kehendak tuanku sendiri, tuanku boleh mewartakan satu undang-undang lain bagi memansuhkan undang-undang sedia ada”.

Ketiga-tiga tokoh pejuang ini tidak mempunyai pengikut yang ramai tetapi mereka adalah pejuang. Merubah system kezaliman yang dilakukan pemerintah kepada rakyatnya dengan segenap cara. Berperang, ilmu, pena dan sebagainya. Kalau hendak hidup ini dimuliakan di dunia jangan kau melawan arus. Ikut dan taatilah. Jangan bersuara.

Tetapi sekiranya kamu berjiwa Pemimpin-mu; Nabi, Sahabat, Ulama; kamu dipersilakan menuruti jalan juang ini. Kamu sendiri buat pilihan di mana kedudukan yang diidamkan. Jangan menyalahkan orang lain kerana telah ramai yang memberikan kamu peringatan dan nasihat. Pilihan di tangan kamu.

*Aku berfikir; Kalaulah nabi menuruti kemahuan umatnya, apatah mampu aku mengecapi Islam?.



Ads 468x60px

Featured Posts