Kata HAMKA;
"Didikan yang baik menimbulkan jiwa yang baik. Orang yang percaya kepada dirinya sendiri, itulah orang yang merdeka sejati. Bukan orang lain yang menentukan ini salah, ini baik, ini buruk, melainkan kemerdekaan fikirannya dan kepercayaannnya kepada dirinya sendiri kelak yang membuat peraturan itu. Orang lain tak usah cemas dan takut, sebab jiwa yang bebas itu sentiasa mengejar kebenaran”.

Penyakit orang Melayu, kita gusarkan pada bukan tempatnya. Orang Melayu jarang mempunyai jati diri yang mengatakan akulah pengubahnya kerana aku takut perubahan atau masa depanku musnah. Sedang kita diperkotak-katikkan sebilangan Melayu itu sendiri untuk kepuasan nafsunya kita juga dilupakan kitalah pengubahnya. Rupanya kita telah diperbodohkan oleh sebangsa sendiri.

Masyarakat Melayu diajar untuk menggunakan 'patik' ketika berhadapan dengan Raja Melayu rupanya kita tidak sedar maksudnya adalah 'Anak Anjing'. Betapa hinanya orang Melayu digelar seperi ini. Sejarah Hang Tuah dan Hang Jebat dinukirkan agar Orang Melayu tahu Raja wajib ditaati sekiranya ingkar Jebat padahnya. Walau kebenaran diperjuangkan Jebat tetap salah kerana menderhakai Raja dan Hang Tuah adalah pahlawan sejati kerana mempertahankan Raja yang berdosa. Rentetan sejarah rupanya digunakan untuk mendoktrinisasi orang Melayu agar hilang jati dirinya dan meredhai segala perkara di sekelilingnya.

Pepatah Arab ada menyebut;
            “ Aqbil ‘alan-nafsi was-takmil fadhailaha
                         Fa anta bin nafsi la biljismi Insanu”
Yang bermaksud;
            Hadapkan perhatian kepada jiwa, tegakkan sempurna budi utama
                        Dengan jiwamu, bukanlah badan, Engkau sempurna menjadi insan.

Bersama masyarakat yang penuh dengan ketakutan untuk menyatakan kebenaran adalah sesuatu yang pahit. Ketiadaan perhatian terhadap jiwa mengakibatkan sesuatu bangsa itu terus terjerumus ke dalam kancah yang hina walau di mata dipandang mulia. Untuk mendapatkan kemuliaan adalah sesuatu yang tidak wajar kerana khuatir akan menghampiri takbur dan ujub. Tetapi dalam mencari kebenaran hati itu perlu dikhuasai terlebih dahulu sebelum lahiriahnya. Maka saat hati telah dimiliki pasti engkau mampu menjadi seorang insan yang berpegangan teguh dengan kebenaran.

Ingin saya mengajak insan bergelar orang Melayu untuk merenungi hala tuju hidup ini, di manakah tanggungjawab kita. Sebagai masyarakat yang majoriti pasti kita tidak mahu untuk kehilangan keistimewaan yang telah dikecapi, tetapi jangan biarkan keistimewaan ini dihancurkan oleh golongan yang sedang memegangnya ketika ini. Lihat bagaimana hutan balak diratahi oleh mereka yang loba dengan harta. Siapa yang tidak kenal dengan Sultan Melayu itu jika kita sebut tentang balak. Bagaimana tanah rezab Melayu 3 juta ekar asalnya telah semakin berkurang hasil daripada kerakusan bangsa itu sendiri. 

Pesan diri merdeka buat insan bergelar orang Melayu, dalam mempertahankan harta kita jangan mengkhianati dan menidakkan hak sebangsa atau bangsa lain. Saatnya semakin hampir, golongan muda perlu sedar akan harta ibu bapa kita diratah oleh sebangsa yang loba. Anak muda pengubah negara perlu sedar, akhlak Melayu semakin buruk kerana dipimpin oleh sebangsa yang buruk akhlaknya. Sedarlah anak muda Melayu dikau pendokong bangsamu, teguhkan pendirianmu, luruskan barisanmu, asahkan lidahmu, tajamkan fikiranmu, semata-mata untuk kebenaran. Akhir sekali, dibuka dengan kata-kata tokoh yang saya hormati, ingin sekali lagi saya gunakan kata-katanya sebagai penutup medan pena ini. Kata Hamka;

“ Keteguhan akhlak tidak sukar, asal sahaja manusia sedar bahawa dia adalah sebenar-benar manusia; yang mempunyai kemahuan lebih tinggi dari mencari kedudukan. Mengejar kebesaran jiwa terlebih dahulu daripada mengejar harta. Yang sedar bahawa di samping haknya ada pula kewajipannya. Dan yang ingat benar, bahawa usia riwayatnya sesudah matinya, jauh lebih lama daripada usia badannya sendiri ketika hidupnya. 

Bila hal itu telah tercapai oleh satu bangsa, dengan sendirinya timbullah SATU KATA, tidak berbilang. Hanya satu siasat; tidak mengenal mundur-maju dan ragu-ragu. Dan itulah yang akan menimbulkan segan dan malu bangsa-bangsanya”.


Ads 468x60px

Featured Posts