Ramadhan bakal melabuhkan tirai dan aidilfitri mengunjung tiba; Taqaballahu minna waminkum.

Dalam menunggu ketibaan Syawal, menjadi satu kepastian dan kegemaran bagi masyarakat Islam di Malaysia mendengar lagu raya. Sedari kecil sehinggalah dewasa tidak terlepas untuk bersama-sama meraikan hari kemenangan melalui bibit-bibit lagu. Seni itulah yang wujud dalam sanubari manusia berjiwa.

Dua lagu yang saya fikir memberikan nilai tinggi dalam kesenian dan kebudayaan tanah air iaitu Suasana Hari Raya (Anuar Zain & Elina) dan Satu Hari di Hari Raya (M. Nasir).

Berdasarkan pengkajian etnomuzik kita boleh mendapati bahaya lagu Suasana Hari Raya adalah sebuah lagu yang menggambarkan bagaimana masyarakat Melayu di Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri. Penceritaan tentang anak muda pulang ke desa, keriangan ibu bapa, ziarah menziarahi, adab bertamu, jenis makanan tradisi, perbualan antara sanak saudara, pemberian duit raya seakan-akan telah menggambarkan secara lengkap budaya dan tatacara menyambut Aidilfitri oleh masyarakat di Malaysia.

Ronasinar Kartunis dalam satu artikelnya bertajuk 'Lagu Raya yang Sempurna' telah menyatakan, "Untuk saya, lagu ‘Suatu Hari di Hari Raya’ ini sama ada versi lama atau sudah disusun semula muziknya dengan tiupan seruling yang mencucuk kalbu paling dalam, adalah lagu raya yang sempurna, lengkap pengertiannya dari sudut zahir dan batin dalam merungkai makna sebenar hari raya itu sendiri".

M Nasir telah melahirkan pengertiannya terhadap Aidilfitri bukan sekadar keriangan berziarah sanak saudara tetapi di sebalik keriangan tersembunyi keriangan hakiki iaitu yang membawa kepada pengertian metafizik.

Dua buah lagu ini merupakan lagu yang memberikan pengertian besar dalam seni tanah air. Jika terdapat kelompok yang sudi melakukan pengkajian etnomuzik pasti dua buah lagu ini merupakah lagu yang pasti dikaji kerana ia adalah khazanah Melayu Islam di Malaysia.

Rujukan :

1) http://liriklagump3.blogspot.com/2009/08/lirik-suasana-hari-raya-anuar-zain.html

2) http://jalantelawi.com/2013/07/lagu-raya-yang-sempurna/
 — with Ronasina Kartunis.


Ads 468x60px

Featured Posts