Beberapa hari yang lepas saya ke Kolej Tun Dr. Ismail (KTDI) iaitu salah sebuah kolej kediaman di Universiti Putra Malaysia. Saya pernah menginap di sini selama empat tahun semasa menyempurnakan pengajian sarjana muda dahulu. Lebih kurang jam 2.30 pagi, dalam perjalanan mahu pulang ke rumah sewa, saya singgah di salah sebuah bilik rakan. Baru sahaja masuk bilik, beberapa rakan yang sedang melepak menarik saya dan berkata mahu menanyakan satu soalan.

Apakah definisi matang?

Saya dengan acuh tak acuh menjawab bahawa matang adalah seseorang itu mampu untuk membezakan perkara yang benar dan salah. Mereka mengatakan bahawa definisi itu terlalu biasa dan semua orang boleh jawab. Ternyata saya terlalu mengambil mudah soalan yang ditanyakan kerana sebelum ini mereka jarang bertanya dalam keadaan yang bersungguh.

Mendengar respon mereka membuatkan saya terdiam sejenak dan mula berfikir apakah erti sebenar matang. Dalam benak fikiran, saya menyatakan ini adalah satu perbahasan tentang falsafah dan jiwa mulai rasa keghairahan akan perbincangan ini. Lalu, saya cuba untuk memberikan respon yang lebih baik kepada persoalan yang dibincangkan.

Mendefinisikan matang hanya dalam kerangka salah dan benar atau hitam dan putih adalah sesuatu tindakan yang terlalu mudah kerana mengikut pengertian ini akan wujud situasi seseorang yang dianggap matang berada dalam keadaan yang tidak matang. Contohnya, apabila seseorang yang dianggap matang mencuri, dia sebenarnya telah melakukan tindakan yang tidak matang dan ini telah meletakkan dirinya dalam keadaan yang tidak matang. 

Tanpa menafikan peri pentingnya perlu ada pembatasan makna atau definisi yang jelas supaya mudah digunakan untuk penulisan atau apa-apa penggunaan harian, saya melihat maksud yang disampaikan oleh definisi tadi masih kabur dan terlalu sempit.  

Saya klasifikasikan matang kepada tiga jenis iaitu biologi, pemikiran dan tingkah laku. Secara asas seseorang itu mencapai tahap matang biologi adalah apabila pertama kali bagi seseorang wanita datang bulan dan lelaki mengeluarkan air mani. Dimana jika mereka melakukan hubungan seks mampu untuk “mencipta” anak. Bahagian yang lebih penting adalah matang pemikiran dan tingkah laku, yang mana merupakan tujuan utama penulisan ini dilakukan.

Disebabkan saya tidak mampu memberikan definisi yang ringkas dan tepat maka saya menganggapkan bahawa matang pemikiran dan tingkah laku adalah bulatan yang difahami dalam konsep geometri dan aplikasi penggunaan terbatas dalam kejuruteraan.

Dalam pembinaan sesebuah bangunan, jurutera menganggap bahawa permukaaan tanah adalah rata seperti garisan lurus yang dilukis dalam pelan pembinaan. Bagaimanapun, itu adalah dalam kerangka yang kecil tetapi jika dilihat dalam kerangka yang lebih luas, sebenarnya permukaan tanah tadi tidaklah lurus tetapi ia adalah satu garisan lengkung yang membentuk bulatan. Permukaan tanah rata atau garis lurus sebenarnya tidak benar untuk digunakan oleh ruang secara keseluruhan.

Ini bermaksud dalam kerangka yang terbatas perlu ada maksud atau definisi yang jelas tetapi dalam kerangka yang lebih luas ianya tidaklah menjadi satu kemestian bahawa matang adalah “satu garisan lurus”.
Maka, matang pemikiran dan tingkahlaku perlu dikaitkan dengan tiga perkara iaitu pengalaman seseorang, keadaan semasa yang berlaku, dan tujuan pada masa hadapan.

Seseorang individu mendapat pengalaman daripada perkara yang dilihat dan dengar samada melalui diri sendiri atau orang lain. Hasil daripada pemahaman pengalaman itu seseorang akan menggunakannya untuk respon kepada keadaan semasa yang berlaku di sekelilingnya.  Kemudian, pengalaman dan respon keadaan semasa (telah bertukar menjadi pengalaman) akan digunakan untuk tujuan pada masa hadapan.  

Apabila seorang individu pergi menghadiri temuduga untuk mendapatkan pekerjaan, dia diberitahu bahawa perlu memakai pakaian yang kemas. Maka, berdasarkan maklumat tadi itu adalah pengalaman dia. Kemudian, semasa temuduga dia hadir dengan pakaian yang kemas dan itu adalah respon keadaan semasa hasil daripada pengalamannya. Dengan harapan bahawa dia akan diterima bekerja di syarikat tersebut. Jika tidak berjaya maka pengalaman yang ada akan digunakan untuk temuduga yang lain.  

Saya tidak akan mencipta satu definisi “matang” untuk pembaca kerana ianya seperti satu nilai yang sudah tercipta secara semulajadi bersama kewujudan manusia.

Contohnya, di Amerika Syarikat ketika perhambaan masih dibenarkan, majikan boleh memaksa hamba melakukan seks (merogol) dan tiada siapa akan ambil peduli. Apabila perubahan zaman berlaku, masyarakat belajar bahawa merogol itu tindakan yang tidak matang dan perlu dihapuskan serta maruah wanita perlu dijaga. Pada saya, ini bukanlah satu nilai yang baru wujud tetapi baru sahaja disedari akan kepentingannya. 
Jadi menyedari pengalaman setiap individu adalah berbeza maka tidak adil untuk menghukum orang lain berdasarkan pengalaman saya secara membuta-tuli. Saya kembalikan kepada pembaca untuk membuat keputusan apakah yang dimaksudkan dengan matang.

Akhirnya, ingin saya tambah bahawa mereka yang tidak matang pemikiran atau tingkahlaku tidak akan memberi kesan kepada matang biologi tetapi tidak matang biologi mungkin memberi kesan kepada matang pemikiran dan tingkahlaku. Beerti juga tidak semestinya mereka yang tidak matang biologi tidak boleh menjadi matang pemikiran dan tingkahlaku.

Sehingga sekarang saya masih terus merasa ghairah!


2 Comments

Rahman Yasin berkata...

Ciri-ciri menonjol seorang yang tidak matang adalah bersifat keanak-anakan.

Rahman Yasin berkata...

ciri menonjol sifat tidak matang ialah sifat keanak-anakan.

Ads 468x60px

Featured Posts